فواید حذف شکر برای سلامتی

به گزارش مجله فناوری، زیاده روی در مصرف شکر و تنقلات شیرین، زمینه ساز بروز بیماری های مختلف می گردد.

فواید حذف شکر برای سلامتی

قندها به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزی ها، شیر، انواع لبنیات و حتی غلات وجود دارند. دریافت روزانه حجم متعادلی از قندهای طبیعی نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه می تواند به عنوان سوخت بدن مورد استفاده قرار بگیرد و بخشی از انرژی مورد احتیاج روزانه را تامین کند. در این مطلب از خبرنگاران به آنالیز مضرات مصرف زیاد شکر می پردازیم.

نتایج مطالعات در آمریکا

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، افراد ساکن در ایالات متحده به طور میانه 77 گرم قند در روز مصرف می نمایند. این اندازه گزارش شده تقریبا سه برابر توصیه شده برای بانوان است. 77 گرم شکر معادل نصف فنجان شکر است و اندازه توصیه شده معادل یک قاشق چای خوری است.

شکر افزوده برخلاف شکر طبیعی قند ها یا شربت هایی هستند که طی آماده سازی مواد غذایی اضافه می شوند. شکر افزوده امکان دارد طعم غذا را بسیار خوشمزه کند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند به بدن و بعلاوه فکر افراد آسیب جدی وارد کند. افزایش مصرف قند خطر ابتلا به دیابت، افزایش وزن و کبد چرب را به شدت افزایش می دهد.

نتایج مطالعات نشان می دهد که قند امکان دارد به طور مستقیم با التهاب مزمن ارتباط داشته باشد. تقریبا 125 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. التهاب مزمن با طیف گسترده ای از بیماری ها مانند دیابت، بیماری قلبی، آلزایمر و آرتریت مرتبط است. زندگی بدون قند افزوده می تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها یاری کند.

تحقیقات علمی نشان می دهد ترک شکر خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را نیز کاهش می دهد. شکر به ظاهر منبع انرژی به نظر می رسد، اما کیفیت انرژی شکر بسیار پایین است و موجب سستی و بی حالی در فرد می گردد. با ترک شکر سرزندگی را به زندگی خود ببخشید.

مهم ترین فواید حذف شکر

شکر به عنوان خطرناک ترین ماده شناخته شده است. مصرف شکر در انواع نوشیدنی ها، میان وعده ها و دسر ها به وفور دیده می گردد. مهم ترین فواید حذف شکر عبارتند از:

کاهش وزن

با حذف قند و شکر از برنامه غذایی، حجم قابل توجهی از کالری دریافتی روزانه کاهش پیدا می نماید و اگر این کاهش کالری دریافتی برای روزهای مداوم ادامه پیدا کند، حتما به کاهش وزن منجر می گردد.

کاهش تری گلیسرید خون

افزایش تری گلیسرید خون ازجمله عوارض ناشی از افزایش وزن است. زمانی که قند و شکر ساده از رژیم غذایی کنار گذاشته می گردد، کالری دریافتی و وزن بدن پایین می آید.

کاهش بیماری های قلبی

زمانی که مصرف قند و شکر کنار گذاشته می گردد یا مصرف آن ها در رژیم روزانه بسیار محدود می گردد، احتمال ابتلا به اضافه وزن، چاقی، کلسترول خون بالا و تری گلیسرید بالا هم از بین می رود. تمامی این موارد در کنار هم می توانند به حفظ سلامت قلبی ـ عروقی منجر شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

حفظ دندان ها

قندها از برترین منابع غذایی برای باکتری های موجود در دهان محسوب می شوند. بنابراین هرچقدر که اندازه مصرف خوراکی های شیرین در رژیم غذایی روزانه بیشتر باشد، باکتری های نامطلوب دهانی هم بیشتر رشد می نمایند و زمینه بروز پوسیدگی دندان و مسائل دیگری مانند عفونت های دهانی بیشتر می گردد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

افرادی با سابقه بیماری دیابت در خانواده یا آن هایی که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند، بیشتر از سایر افراد با مصرف قند و شکر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار خواهند گرفت.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب از خواص ملون برای سلامتی غافل نشوید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1580

به "فواید حذف شکر برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید حذف شکر برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید