موزه هنرهای زشت در ماساچوست، هنرهایی بدتر از آنچه بتوان نادیده گرفت

به گزارش مجله فناوری، بعضی از آثار هنری خیلی خوب نیستند اما این قدر بد هم نیستند که آنها را دور انداخت یا نادیده گرفت. موزه هنرهای زشت در ماساچوست تنها موزه دنیا است که آثار زشت و زننده ای در خود دارد. این موزه را فردی به نام اسکات ویلسون برپا نموده است و ایده آن نیز پس از پیدا کردن تابلوی نقاشی لوسی در مزرعه گل ها به ذهن او رسیده است. او با این ایده، 400 اثر هنری زشت دنیا را جمع آوری نموده است که هر بار 40 اثر را به نمایش می گذارد. دنیا پر از آثار هنری وحشتناک است، اما هیچ اثر هنری به اندازه ای بد نیستند که بتوانند به موزه هنرهای بد راه پیدا نمایند، زیرا این بدی اثر باید کاملا صادقانه اتفاق افتاده باشد.

موزه هنرهای زشت در ماساچوست، هنرهایی بدتر از آنچه بتوان نادیده گرفت

موزه هنرهای بد یا MOBA در جستجوی آثار هنری است که معیار خوب بودن آ ن ها، بد بودن آن ها است. موزه ماساچوست آمریکا این آثار هنری زشت را با افتخار در سه گالری به نمایش می گذارد.

این موزه که در سال 1994 تاسیس شده از سرتاسر دنیا بازدید کننده دارد و منتقدان معتبری از نیویورک تایمز و اساتید دانشگاه هاروارد همیشه اثر گذاری این موزه را مورد نقد و آنالیز قرار می دهند. این موزه حتی دو کتاب از آثار به نمایش گذاشته شده نیز منتشر نموده است: موزه هنرهای بد: هنرهایی بدتر از آنچه بتوان نادیده گرفت و موزه هنرهای بد: شاهکارها.

اصلی ترین اثر این موزه که عامل پایه گذاری آن نیز شده است، اثر لوسی در دشت پر گل نام دارد که یک عتیقه فروش به نام اسکات ویلسون آن را در سال 1994 در میان توده ای از زباله یافته بود. وی این نقاشی را به دوستش جان رایلی نشان داد و رایلی به اندازه ای شیفته این اثر شد که آن را قاب گرفت.

اثر لوسی در دشت پر گل

فروشگاهی از این آثار در کنار خیابان راه اندازی شد و رایلی نیز به نمایش گذاشتن این آثار را شروع کرد. با مشاهده این علاقه رایلی، ویلسون آثار هنری بد دیگری را نیز که در بازارها و در گوشه و کنار کوچه و خیابان می یافت برای او آورد و رایلی نیز دست به نمایش آن ها زد. با افزایش تعداد این آثار و با همکاری یک موزه دار علاقه مند به نام مارک فرانک این موزه حدود 20 سال پیش شکل گرفت.

این دو مجموعه خود را موزه هنرهای زشت یا بد نام گذاری کردند و زمانی که تعداد این آثار افزایش پیدا کرد، آنها آثار را به طبقه زیرین سینمایی در نزدیکی ددهام ماساچوست انتقال دادند. اکنون کارمندان این موزه اعتقاد دارند برای یک اثر هنری بد به همان اندازه انرژی و وقت گذاشته می گردد که خلق یک اثر هنری زیبا احتیاج دارد، از این رو اثر هنری بد نیز ارزش به نمایش گذاشته شدن را دارد.

موزه هنرهای زشت یا MOBA در امریکا، از جمله موزه هایی است که در جستجوی کشف آثار هنری است که آنقدر بد باشند که برای نمایش و نگهداری در موزه خوب و مناسب ارزیابی شوند.

نمایشگاه هنرهای زشت در موزه ماساچوست اخیرا در سه گالری برپا شده است که یکی از آن ها در زیرزمین تالار سامرویل و دو نمایشگاه دیگر در نزدیکی بروکلین در ایالات متحده بدترین آثار هنری دنیا را دراختیار علاقه مندان می گذارد.

موزه هنرهای بد MOBA که در سال 1994 بنیاد گذاشته شده، تا کنون توجه دنیای، از منتقدان آثار هنری در نیویورک تایمز گرفته تا پژوهشگران دانشگاه هاروارد را به خود جلب نموده و تحت نفوذ خود قرار داده است.

کارکنان موزه MOBA معتقدند که هنرهای بد به همان اندازه آثار محبوب و تایید شده، وقت و کوشش برده اند و از همین رو شایسته است که این آثار هم به اندازه آثار هنری خوب به نمایش گذاشته شوند.

مارک فرانک می گوید:

این موزه هر ماه بیش از 20 اثر هنری دریافت می نماید. وی تاکید دارد که از این میان تنها آثار اصل و صادقانه در این موزه پذیرفته می شوند.

به گفته وی منظور از صادقانه آن است که یک اثر کوششی صادقانه برای خلق و بیان هنری باشد؛ نه این که با هدف قبلی بد تهیه شده باشد.

وی می گوید:

مردمی که آثار هنری خود را به موزه تحویل می دهند، اغلب کسانی هستند که نسبت به این که کوشششان در جلب توجه عمومی پیروز باشد، بدبین هستند.

این موزه در ماه 20 اثر جدید دریافت می نماید، البته این آثار باید اصل باشند تا موزه آن ها را برای نمایش بپذیرد. این موزه در سال هشت هزار نفر را به سوی خود جذب می نماید و در فیس بوک نیز تا به امروز 20 هزار نفر هوادار پیدا نموده است.

منبع: کجارو
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 948

به "موزه هنرهای زشت در ماساچوست، هنرهایی بدتر از آنچه بتوان نادیده گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه هنرهای زشت در ماساچوست، هنرهایی بدتر از آنچه بتوان نادیده گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید