مقدار پهنای باندی که اینستاگرام اشغال می نماید باید کاهش یابد

به گزارش مجله فناوری، به گزارش خبرنگاران، چهارمین جلسه از سمینار علمی حکمرانی فضای مجازی با موضوع ابعاد فرهنگی- اجتماعی طرح حمایت از حقوق کاربران عصر دیروز شنبه 20 شهریور با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی و دانشگاه های تهران و امام صادق (ع) برگزار گردید.

مقدار پهنای باندی که اینستاگرام اشغال می نماید باید کاهش یابد

در این جلسه که با مدیریت محمدعلی شاکری دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق برگزار گردید، دکتر فرشاد مهدی پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدحسین سیاح طاهری مدیر سواد رسانه ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، دکتر ایمان عرفان منش عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و دکتر حمید ضیایی پرور کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بحث و گفتگو در خصوص ابعاد اقتصادی-فناورانه طرح حمایت از حقوق کاربران، پرداختند.

محمدحسین سیاح طاهری مدیر سواد رسانه ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما در این نشست، به اسم مدافع طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، سخن خود را با ارائه پرسش هایی در خصوص اهداف فرهنگی و اجتماعی، تأثیرات و موانع اجرای طرح، شروع کرد.

وی از مولفه هایی چون تنظیم گری، ساماندهی خدمات پایه کاربردی، حمایت از پلتفرم های داخلی، معین سطوح مختلف دسترسی و افزایش پهنای باند به اسم اهداف مورد نظر طرح، یاد کرد.

سیاح طاهری اضافه کرد: در کنار حمایت از پلتفرم ها، حمایت از فراوری نمایندگان محتوای مورد نظر کشور هم حائز است. ظاهر امر این است که طرح یاد شده همه لایه های فضای مجازی را در بر می گیرد و این یکی از نقاط قوت طرح است. در حال حاضر، دست ما برای حکمرانی در این عرصه بسته است. قصد ما جلوگیری از ول بودن فضای مجازی است و بی شک حاکمیت ملی حداقلی در این فضا، امری ضروری محسوب می گردد.

وی در خصوص مسائل مربوط به فیلترینگ، گفت: وقتی نگردد حاکمیت را اعمال کرد، چاره ای جز فیلترینگ باقی نمی ماند. اگر بتوانیم پلتفرم ها و سکوهای خارجی را پایبند به قانون کنیم، دیگر نیازی به فیلترینگ نیست و صرفاً محتوای نامناسب حذف می گردد و کاربر متخلف مسئولیتش را می پذیرد.

مدیر سواد رسانه ای معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما با اشاره به مسئله اینستاگرام، اضافه کرد: کسب و کارها در اینستاگرام و دیگر پلتفرم های خارجی، هیچ مسئولیتی را به عهده نمی گیرند و رقابتی ناسالم در این بستر وجود دارد. علاوه بر این در اینستاگرام، تبلیغ مصرف گرایی و پیج های لاکچری موجب سرخوردگی و افسردگی کاربران شده است.

سیاح طاهری با ترسیم تصویری مطلوب از اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران، گفت: ما اعتقاد نداریم که مرزهای فضای مجازی باید بسته شوند. اینستاگرام نباید بسته گردد، اما قدرتش باید کاهش یابد و مقدار پهنای باندی که اشغال می نماید کاهش یابد. علاوه بر این از کسانی که در پلتفرم های داخلی فعالیت می نمایند، باید حمایت گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1295

به "مقدار پهنای باندی که اینستاگرام اشغال می نماید باید کاهش یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار پهنای باندی که اینستاگرام اشغال می نماید باید کاهش یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید