واکنش سفیر ایران به اظهارات مدیرکل آژانس اتمی

به گزارش مجله فناوری، تهران (پانا) - سفیر ایران در وین در واکنش به اظهارات غیر حقوقی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عدم پاسخ تهران به تفاهم فنی میان دو طرف پیرامون بازرسی و راستی آزمایی از برنامه صلح آمیز اتمی کشورمان توضیح داد که تفاهم انجام شده تعهدی محسوب نمی گردد.

واکنش سفیر ایران به اظهارات مدیرکل آژانس اتمی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت: تفاهم فنی ایران و آژانس تعهدی محسوب نمی گردد. هرچند تفاهم فنی مشترک سه ماهه میان آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و یاری به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای خواست آژانس.

وی گفت: براساس تصمیم سیاسی ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک مجری است. بعد از گذشت سه ماه، ایران دیگر این تفاهم را با آژانس تمدید نکرد و صرفا در چارچوب تصمیمی سیاسی به مدت یک ماه دیگر به ثبت داده ها ادامه داد، ادامه یا عدم ادامه این فرایند، هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد، چرا که ایران همچنان به اجرای تعهدات پادمانی خود ادامه می دهد.

غریب آبادی افزود: اگرچه مدیرکل آژانس در گزارش خود بر اهمیت حیاتی تداوم فعالیت های راستی آزمایی و نظارت در ایران و ثبت داده ها تاکید نموده، لیکن بایستی خاطرنشان کنم که ایشان باید این تصور غلط خود را اصلاح کند که نباید ثبت داده ها را با این موضوع پیوند دهد.

سفیر ایران نزد سازمان ملل اضافه نمود: آنچه که ایران متعهد به اجرای آن است، تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر. آژانس هیچگونه وظیفه ای برای ارائه گزارش در خصوص تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده ها نداشته و ندارد. بدون شک، هر تصمیمی که ایران در این رابطه بگیرد، صرفا مبنای سیاسی خواهد داشت و آژانس نمی تواند آن را به اسم حقی برای خود تلقی کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1207

به "واکنش سفیر ایران به اظهارات مدیرکل آژانس اتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سفیر ایران به اظهارات مدیرکل آژانس اتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید