ژنی که حذف آن به لاغر شدن یاری می نماید

به گزارش مجله فناوری، در حالی که بعضی از افراد برای داشتن تناسب اندام، راه هایی مانند رژیم غذایی یا رفتن به باشگاه را پیش می گیرند، بعضی دیگر بدون هیچ تلاشی و با وجود مصرف غذا های گوناگون، لاغر هستند. پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)، یک مجموعه از داده های ژنتیکی مربوط به حدود 47 هزار نفر را به کار گرفته اند تا ژن مرتبط با لاغری را که نقش مهمی در لاغر ماندن دارد، شناسایی نمایند. آن ها در آنالیز روی موش ها نشان داده اند که حذف این ژن می تواند به لاغری این موجودات یاری کند و بیان آن در مغز نیز با تنظیم انرژی در ارتباط است.

ژنی که حذف آن به لاغر شدن یاری می نماید

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، جوزف پنینگر (Josef Penninger)، از پژوهشگران این پروژه گفت: همه ما افرادی را در اطراف خود دیده ایم که لاغر هستند. آن ها می توانند هر غذایی بخورند و همچنان لاغر باشند. ما تصمیم گرفتیم در پژوهش خود، به آنالیز این افراد بپردازیم.

پنینگر و گروهش، داده های مربوط به 47102 نفر را که بین 20 تا 44 سال داشتند، مورد آنالیز قرار دادند. آن ها نمونه DNA افراد لاغر و داده های بالینی آن ها را با داده های مربوط به افرادی که وزن عادی داشتند مقایسه کردند و به تغییراتی پی بردند که به افراد لاغر در ژن ALK منحصر بود.

پژوهش های پیشین نشان می دهند که ژن ALK غالبا در انواع گوناگونی از سرطان به جهش دچار می گردد و به رشد تومور ها می انجامد، اما نقش این ژن در مواردی به غیر از سرطان، ناشناخته مانده است. یافته های این پژوهش جدید نشان می دهند که تغییر در این ژن، نقش مهمی در مقاومت در برابر اضافه وزن بر عهده دارد.

پژوهشگران در این آنالیز نشان دادند موش های فاقد ژن ALK، لاغر می مانند و در برابر رژیم غذایی محرک اضافه وزن، مقاوم هستند. پژوهشگران باور دارند که هدف قرار دادن این ژن می تواند روش خوبی برای مقابله با اضافه وزن در آینده باشد.

پنینگر ادامه داد: شاید در آینده بتوانیم با خاموش کردن ALK و کاهش عملکرد آن، امکان لاغر شدن را فراهم کنیم. مهارکننده های این ژن در حال حاضر برای درمان سرطان به کار می فرایند. این امکان وجود دارد که در آینده بتوانیم با مهار فعالیت ALK، به لاغری ساده تر یاری کنیم.

این پژوهش، در مجله Cell به چاپ رسید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 516

به "ژنی که حذف آن به لاغر شدن یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژنی که حذف آن به لاغر شدن یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید