15 اشتباه که بعد از ورزش کردن هرگز نباید انجام دهید

به گزارش مجله فناوری، در صورتی که برای رسیدن به اهداف تناسب اندام خود سخت در حال کوشش کردن هستید باید عادات بعد از ورزش کردنتان هم درست باشند تا به اهداف خود دست پیدا کنید. اما چه اشتباهاتی وجود دارند که بعد از ورزش کردن انجام می دهید و باید از آن ها اجتناب کنید؟ در این مطلب به آنالیز اشتباهات پس از تمرین پرداخته ایم.

15 اشتباه که بعد از ورزش کردن هرگز نباید انجام دهید

1. ورزش کم

برای رسیدن به اهدافی که مد نظر دارید باید به اندازه کافی ورزش کنید. یک بار در هفته ورزش کردن منجر به تماشا نتایج شگرفی نخواهد شد. باید به صورت مداوم سه بار در هفته ورزش کنید.

2. ورزش بیش از حد

ورزش بیش از حد هم مانند به اندازه کافی ورزش نکردن خوب نیست. ماهیچه ها احتیاج دارند بین تمرین ها ریکاوری نمایند. در صورتی که به بدنتان اجازه ریکاوری ندهید نتایج خوبی را نخواهید دید، زیرا در هنگام ریکاوری ماهیچه ها و سیستم عصبی قوی تر خواهند شد. این احتمال وجود دارد که با تمرین بیش از حد تنها به 70 درصد پتانسیل خود برسید و احتمال قوی تری وجود دارد که آسیب ببینید یا بیمار شوید.

3. کمبود خواب

بسیار مهم است که ساعت ده شب بخوابید زیرا در این ساعت بدن روی ترمیم خود متمرکز است. علاوه بر این باید هشت ساعت در شب بخوابید، زیرا بدن از ساعت دو تا شش صبح روی ترمیم فیزیکی خود کار می نماید. در صورتی که خسته باشید نمی توانید تمرین خوبی انجام دهید. بعلاوه در هنگام خستگی به سادگی ممکن است غذاهای اشتباهی بخورید. بنابراین سر موقع بخوابید.

4. رژیم غذایی بدون پروتئین کافی

بدن شما برای ریکاوری از جلسات ورزش و عضله سازی به پروتئین احتیاج دارد. در صورتی که برای صبحانه غلات، برای نهار ساندویچ و برای شام پاستا می خورید به سادگی دچار کمبود پروتئین می شوید. با دقت به چیزهایی که می خورید توجه نموده و از خودتان بپرسید آیا به اندازه کافی پروتئین میل می کنید؟ شما به ازای هر کیلوگرم وزنتان به یک گرم پروتئین احتیاج دارید. بنابراین در صورتی که 60 کیلوگرم هستید به 60 گرم در روز احتیاج دارید.

5. غذاهای فرآوری شده

غذایی که می خورید باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشد تا بتوانید بیشترین بهره را از جلسات ورزشی خود ببرید. برترین کیفیت غذا شامل غذای طبیعی ارگانیک فرآوری نشده است. این غذاها بیشترین ماده مغذی و کم ترین ماده سمی را دارند. در صورتی که غذاهای شیمیایی می خورید هیچ سودی به بدنتان نمی رسانید.

6. عدم آبرسانی به بدن

در صورتی که رنگ ادرارتان تیره است یعنی بدنتان دهیدراته و دچار کم آبی شده است. این مساله برای ورزش کردن فاجعه است، زیرا حتی یک درصد کم آبی هم می تواند روی تناسب اندام تاثیر شگرفی بگذارد. مطمئن شوید که در هنگام ورزش کردن یک بظری آب همراه خود می برید بعلاوه حداقل دو لیتر آب در روز بنوشید.

بسیاری از افراد از اساس دچار کم آبی هستند. نکته بسیار مهم این است که همیشه به اندازه کافی آب بنوشید. اما اندازه کافی چقدر است؟ حدود 30 تا 35 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به اضافه 500 تا 1000 میلی لیتر اضافه به ازای هر ساعت تمرین. این موضوع به ویژه اگر خیلی عرق می کنید اهمیت بسیاری زیادی دارد. قبل، در حین و بعد از ورزش آب بخورید تا بدنتان ریکاوری را بهتر انجام دهد.

7. سبک زندگی با استرس بالا

در صورتی که زندگیتان سرشار از استرس است رسیدن به نتایج عالی تناسب اندام بسیار سخت خواهد بود. علت این مساله این است که بدن مقابله با استرس را بر ترمیم بدن اولویت می دهد. هنگامی که بدن تحت فشار استرس است هورمونی به نام کورتیزول ترشح می نماید. کورتیزول ماهیچه را تجزیه نموده و ذهیره چربی را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است راه های کاهش بار استرس را پیدا کنید.

8. عدم رعایت تعادل در خوردن درشت مغذی ها

هر فردی توازن مختلفی در خوردن درشت مغذی ها (پروتئین، چربی و کربوهیدرات) دارد که برای بدن خودش بیشترین کارایی را دارد. به عنوان مثال بعضی افراد می توانند کربوهیدرات کمی را بدون آن که تاثیر زیادی روی وزنشان داشته باشد تحمل نمایند، اما بعضی دیگر می توانند کربوهیدرات زیادی خورده و همچنان خوش استایل بمانند. شما می توانید ترکیب ایدئآل چربی، پروتئین و کربوهیدرات را با پر کردن پرسشنامه نوع متابولیک پیدا کنید.

9. خوردن احساسی

اشتباه دیگر تماشا غذا به شیوه احساسی به جای شیوه منطقی است. بسیاری از افراد غذاهای خاصی را می خورند تا احساس بهتری داشته باشند. در صورتی که می توانید غذا را به شکل سوختی برای بدن خود ببینید که بهتر است در هنگام گرسنگی آن را بخورید و هنگام سیری دست از خوردن آن بکشید.

10. انجام ندادن حرکات کششی

بسیاری از افراد پس از ورزش کردن حرکات کششی انجام نمی دهند و این کار بسیار آسیب زننده است، زیرا حرکات کششی هورمون های استرس را کاهش می دهد. تمرین های کششی بعلاوه به ریکاوری بدن پس از ورزش با کاهش سفتی ماهیچه ها که بعد از تمرین به دست می آورید یاری می نمایند. این بدان معنا است که می تواند زودتر تمرین را یاد بگیرید.

گرم کردن و سرد کردن بخشی از ورزش کردن هستند. هنگامی که با ماهیچه ها به خوبی رفتار کنید و بعد از ورزش زمانی را به کشش ریکاوری اختصاص دهید پاسخ بهتری از آن ها دریافت خواهید کرد.

11. غذا نخوردن بعد از ورزش

آیا شما هم جزو افرادی هستید که بعد از ورزش نمی توانید چیزی بخورید؟ یا کوشش می کنید که چیزی نخورید تا کالری کمتری مصرف کنید؟ علت این مساله هر چیزی که باشد غذا نخوردن بعد از ورزش اشتباه یزرگی است. زیرا ذخیره انرژیتان تخلیه می گردد و اکنون بدنتان به سوخت احتیاج دارد تا ماهیچه سازی و ریکاوری کند.

سعی کنید حداقل یک میان وعده کوچک حدود نیم ساعت بعد از ورزش خود داشته باشید. برترین گزینه ترکیب پروتئین و کربوهیدرات است.

12. غذا خوردن زیاد بعد از ورزش

فرض کنید تازه از تمرین برگشته اید و دوست دارید همه خوراکی هایی که در منزل وجود دارد را بخورید. این شکست در تامین سوخت مناسب می تواند کاهش وزن را از مسیر مناسب خارج کند. گرسنه شدن در طول ورزش به این معنا است که به اندازه کافی سوخت تمرینی خود را تامین نمی کنید. به سرانجام رساندن تمرین بدون داشتن احساس گرسنگی احتمال خوردن بیش از حد بعد از به سرانجام رساندن تمرین را کاهش می دهد.

13. تمیز نکردن محل ورزش یا جمع نکردن وزنه ها

فرقی نمی نماید که در منزل یا باشگاه ورزش می کنید در هر صورت محل ورزش خود را تمیز کنید. افتادن با وزنه در خانه اصلا جالب نیست پس حتما وزنه را در محل مناسب خود قرار دهید. این مساله به ویژه در صورتی که تمرینات وزنه برداری در باشگاه انجام می دهید بسیار مهم است. همیشه تجهیزات ورزشی را ضدعفونی نموده و وزنه ها را در جایی قرار دهید که در ابتدا از آن جا برداشتید.

14. فعالیت نداشتن در بقیه روز به علت ورزش کردن

تحرک داشتن بخشی از سبک زندگی است حتی اگر ورزش کنید. از پله ها بالا بروید، هر یک ساعت یک بار از پشت میز بلند شوید، در هنگام استراحت به جای نشستن قدم بزنید.

15. نشستن لباس های ورزشی

در آوردن لباس های عرقی ورزشی و تمیز کردن آن ها در سریع ترین زمان ممکن وسوسه انگیز است. لباس ها ممکن است روی زمین بیفتند یا حتی بدتر در سبد لباس های کثیف لباسشویی جمع شوند. برای جلوگیری از رشد باکتری در لباس ها و گرفتن بوی بد در آن ها سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن آن ها را بشویید. در صورتی که لباس های ورزشی به مدت طولانی کثیف باقی بمانند پارچه آن ها همیشه بد بو باقی خواهد ماند. لباس ها را حتما در هوای آزاد آویزان کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: LifeHack، Runtastic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1402 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1750

به "15 اشتباه که بعد از ورزش کردن هرگز نباید انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 اشتباه که بعد از ورزش کردن هرگز نباید انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید