TiO 2 در کف جاده، آلودگی هوا را کم می نماید

به گزارش مجله فناوری، شرکت ایرلیت (Airlite) یکی از تولیدکنندگان رنگ، با افزودن دی اکسید تیتانیوم به جاده های بتنی موجب کاهش آلودگی هوا شده است.

TiO 2 در کف جاده، آلودگی هوا را کم می نماید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، شرکت ایرلیت (Airlite) یکی از فراوریکنندگان رنگ، با افزودن دی اکسید تیتانیوم به جاده های بتنی موجب کاهش آلودگی هوا شده است. این پروژه در انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است.

بریتپاو (Britpave)، انجمن سنگ فرش سیمانی بریتانیا، از پروژه به کارگیری دی اکسید تیتانیوم در ساخت جاده های بتنی حمایت می نماید، ماده ای که می تواند با جذب ترکیبات آلاینده به کاهش آلودگی هوا یاری کند.

دی اکسید تیتانیوم طیف وسیعی از کاربرد ها را در زندگی ما دارد به طوری که از آن در فراوری کرم های پوست مقاوم در برابر پرتو فرابنفش تا افزودنی غذا استفاده می گردد.

به تازگی گزارشی منتشر شده که در آن شرکت بویگوز (Bouygues) قرارداد همکاری با شرکت ایرلیت (Airlite) امضا نموده است، شرکتی که در حوزه رنگ فعالیت دارد. ایرلیت از دی اکسید تیتانیوم به عنوان افزودنی در کفپوش جاده استفاده می نماید تا بتواند آلودگی هوا را تجزیه نموده و به مواد کم خطر تبدیل کند.

بریتپاو می گوید که این ماده را می توان در جاده ها استفاده کرد تا آلودگی ترافیکی کم گردد، آلودگی که طی 20 سال گذشته تقریبا 25 درصد افزایش داشته است.

جوکوریک، رئیس بریتپاو می گوید: بزرگراه های انگلستان ممکن است نیازمند فناوری جدیدی باشند تا آلاینده های NO 2 را جذب کند. افزودن دی اکسید تیتانیوم به بتن به معنای این است که این ماده می تواند آلاینده ها را بخورد.

دی اکسید تیتانیوم یک ماده فتوکاتالیستی بوده که درصورت تابش خورشید به آن، اکسید های نیترات را جذب نموده و آن را تبدیل به نتیرات های بی خطر می نماید. این ماده به صورت اسپری یا به شکل افزودنی به بتن افزوده می گردد، هر چند که 5 تا 10 درصد به هزینه جاده بتنی اضافه می نماید.

جو کویرک به تحقیقات اجرا شده در دانشگاه صنعتی آیندهوون اشاره نمود که نشان می دهد با افزودن دی اکسید تیتانیوم به بتن، در مناطقی در هلند، موجب کاهش 35 تا 40 درصدی NO 2 شده است. یافته های محققان دانشگاه ناراره در اسپانیا نشان می دهد که پوشش نانوذره ای روی بتن می تواند به عنوان فتوکاتالیست عمل نموده و باعث کاهش 90 درصدی اکسید های نیتروژن، 80 درصدی هیدروکربن ها و 75 درصدی منوکسیدکربن می گردد. در ایتالیا نیز جاده ای با استفاده از اسپری دی اکسید تیتانیوم پوشش دهی شده که منجر به کاهش 60 درصدی NO 2 شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 672

به "TiO 2 در کف جاده، آلودگی هوا را کم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "TiO 2 در کف جاده، آلودگی هوا را کم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید