اطمینان از سلامت مواد غذایی کنسرو شده

به گزارش مجله فناوری، ایمنی و سلامت مواد غذایی کنسرو شده مسئله مهمی است. بسیاری از مردم نمی دانند که آیا این نوع مواد غذایی به مقدار انواع تازه سالم می باشند یا خیر. این مقاله اطلاعاتی از ملاحظات احتیاطی این مواد غذایی و نکات مختلفی در

اطمینان از سلامت مواد غذایی کنسرو شده

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ایمنی و سلامت مواد غذایی کنسرو شده مسئله مهمی است. بسیاری از مردم نمی دانند که آیا این نوع مواد غذایی به میزان انواع تازه سالم می باشند یا خیر. این مقاله اطلاعاتی از ملاحظات احتیاطی این مواد غذایی و نکات مختلفی در خصوص استفاده صحیح آنها فراهم ساخته است.

اکر کنسرو لوبیا، کنسرو ماهی و سایر محصولات کنسروی نبودند چه می کردیم؟ این مواد غذایی بخش عمده غذای سراسر دنیا را تشکیل داده و تقریباً تصور یخچال خانه بدون آنها غیر ممکن است. با این حال همانطور که همه ما می دانیم فرایند کنسرو کردن شامل استفاده از مواد نگهدارنده زیادی است و مصرف چنین مواد غذایی برای بلند مدت می تواند مضر باشد.

ملاحظات سلامت و امنیت

در حالی که سلامت و ایمنی این مواد غذایی مد نظر قرار می گیرد، نگهداری و تاریخ انقضاء آنها ارجح ترین نگرانی و دغدغه به حساب می آیند. این جنبه ها بعلاوه بر عمر مفید این کالاها تأثیر می گذارند.

1)

نکته بسیار منطقی و در خور توجه این است که در صورت بروز واکنش میان مواد شیمیایی موجود در ماده غذایی و فلز قوطی کنسرو، فلز دچار خوردگی می گردد. این امر در خصوص مواد غذایی اسیدی همانند گوجه فرنگی و آب میوه متداول تر است.

2)

اگر به شیوه مناسبی استفاده نگردد، احتمال آن وجود دارد که تاریخ مصرف کنسرو در نتیجه زنگ زدگی کاهش یابد. درب آن اکثراً در معرض زنگ زدگی واقع شده است.

3)

در صورتی که قوطی کنسرو هیچ نشانه ای از فساد و خراب شدگی را نشان نداد، آنگاه جهت اطمینان از بی ضرری آن ضروری است که مطمئن شوید مواد تشکیل دهنده و محتویات درون آن کیفیت خود را از دست نداده و خراب نشده باشند. ارزش غذایی و مغذی مواد غذایی می تواند تحت چنین شرایطی تحت تأثیر قرار گیرد. جهت تصمیم گیری در خصوص مصرف یا عدم مصرف آن، تاریخ انقضاء محصول را مورد آنالیز قرار دهید. بسیار اهمیت دارد که این محصولات را پس از انتها یافتن تاریخ انقضاء مصرف نکنید.

4)

مواد غذایی کنسرو شده، هنگامی که در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت و یا 7ر37 درجه سانتیگراد نگهداری شوند، ممکن است فاسد شوند. در بعضی موارد، هنگامی که برای مدت طولانی در بیش از 75 درجه فارنهایت و یا 24 درجه سانتیگراد نگهداری شوند ممکن است میزان قابل توجهی از مواد مغذی آنها از دست رود.

سلامت و بی خطری مواد غذایی کنسرو شده در خانه

عواملی که در بالا اشاره شد، مرتبط با مواد غذایی کنسروی تجاری و بازاری بودند. کنسرو کردن در خانه عادت بسیار سالمی است. در واقع از هر 5 نفر خانواده ایالات متحده 1 خانواده غذای خود را کنسرو می نماید. با این حال، چنانچه به درستی این کار انجام نگردد، مواد غذایی ممکن است فاسد و آلوده شده و منجر به مسمومیت غذایی شده و در بعضی موارد ممکن است مرگ آور باشد. شیوه های آزمایش شده و مطمئنی وجود دارند که هیچ گونه نگرانی از مصرف این مواد غذایی را برای افرادی که آنها را مصرف می نمایند بوجود نخواهند آورد. بعلاوه بهتر است از روشهای کنسرو کردن قدیمی مانند استفاده از موم جهت بستن سر شیشه، استفاده از شیشه سس مایونز و غیره دوری کنید.

نکاتی در جهت ایمنی مواد غذایی کنسرو شده

عوامل خاصی وجود داشته که مشخص می نمایند تا چه مدت و هم در چه زمانی می توان این مواد غذایی را مصرف کرد. چند نکته را بایستی در حین مصرف این مواد غذایی در خانه به خاطر داشته باشید.

1. همواره کنسروی که اول آورده شده را بهره ببرید.

2. از مصرف کنسروهایی که دارای برآمدگی یا بادکردگی، سوراخ یا روزن و فرورفتگی در قسمت درز و یا لبه هستند خودداری کنید.

3. اگر در هنگام باز کردن قوطی صدای هیس مانندی شنیدید، در این صورت جهت رعایت جانب احتیاط بهتر است که آن را دور بیاندازید.

4. جهت اطمینان از سالم ماندن کنسروها، آنها را در محلی تمیز، خنک و خشک در دمای زیر 85 درجه فارنهایت یا 5ر29 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

5. گوشت و غذاهای دریایی کنسرو شده را ظرف 12 ماه مصرف کنید.

6. نشانه و علامت یک کنسرو سالم این است که هنگامی که به آرامی اما سفت بر روی درب قوطی پیش از باز کردن آن فشار می دهید، سر آن نباید ترق صدا کند.

7. بعلاوه هرگز از قلم نیاندازید که تاریخ انقضاء آن را پیش از خرید چک کنید.

8. کنسرو خواه خانگی باشد و یا تجاری، مهمترین نکته روش کلی بسته بندی ماده غذایی جهت اطمینان از ایمنی ماده غذایی است.

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1340

به "اطمینان از سلامت مواد غذایی کنسرو شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطمینان از سلامت مواد غذایی کنسرو شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید