با این روش ها عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید

به گزارش مجله فناوری، تهران (پانا) - این ماده خوراکی را معجزه طبیعت می نامند چراکه علاوه بر طعم و عطر دلپذیر، خواص درمانی بسیاری دارد.

با این روش ها عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید

به گزارش صدا و سیما؛ عسل خوراکی پرفایده و لذیذی است که انسان و حتی بسیاری از حیوانات را به سوی خود جلب می نماید. امروزه بشر با استفاده از تجربه طولانی نگهداری کلونی های زنبور در کندو های مصنوعی، توانسته به مقدار قابل توجهی فراوری عسل را بالا ببرد و در تغذیه، درمان و فراوری فرآورده های بهداشتی از آن استفاده کند.

فراوری عسل در طول سال های اخیر شاهد تحولات زیادی بوده و با یاری دانش و تکنولوژی های روز، فراوری آن مدام در حال افزایش است. به همین علت بازار فراوری و فروش آن نیز در حال توسعه است. اما صنعت زنبورداری در ایران مانند بسیاری دیگر از بخش های صنعت کشاورزی و دامداری با چالش ها و مسائل متعددی روبرو است. از این رو زنبورداران کشور متناسب با دانش و توانایی اقتصادی و تجهیزاتی که در اختیار دارند سعی می نمایند فراوری خود را حفظ نمایند.

هزینه فراوری هر کیلو عسل طبیعی

مسائل عمده زنبورداران شامل گرانی شکر به عنوان اصلی ترین نهاده، افزایش قیمت انواع داروها، سرمازدگی ها و بخشی هم مربوط به افزایش هزینه حمل ونقل کندوها، برای رسیدن به منطقه ها خوش آب و هوا می گردد.

قیمت شکر سال جاری چند بار تغییر کرد به طوری که از اوایل سال از 13 هزار تومان تا 18 هزار تومان به صورت فله تحویل داده می شد و بنا بر فصل، قیمت ها نوسان داشت. الان نیز فصلی است که زنبوردار بیشتر شکر مصرف می نماید. بنابراین قیمت علاوه بر اینکه از سوی بازار بالا می رود، به علت بالا رفتن تقاضا، در بازار نیز باز شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

فعالان این بازار در خصوص چالش های زنبورداران می گویند در بحث بازار عسل معروف ترین مشکل پیش رو شکر است که زنبورداران به خصوص آن هایی که به اصطلاح عسل نیمه تغذیه فراوری می نمایند درگیر آن هستند.

به این ترتیب تغییر قیمت شکر که در ماه های گذشته بار ها اجرا شده باعث می گردد قیمت عسل دائما تغییر کند. پس می توان این طور نتیجه گرفت که شکر برای زنبورداری حکم دلار برای اقتصاد یک مجموعه را دارد که وقتی تغییر می نماید، روی همه چیز صنعت زنبورداری تاثیر می گذارد.

چالش عسل های تقلبی

اما موضوع دیگری که بازار عسل در ایران را تهدید می نماید، عسل های تقلبی است. در حقیقت حجم بالای عسل تقلبی و غیراستاندارد در بازار علاوه بر اینکه بر صنعت نیمه جان زنبورداری ضربه می زند، تهدید جدی نیز برای سلامت خانواده هاست.

متاسفانه در کشور فرهنگ سازی روی شناخت عسل طبیعی از تقلبی نشده است. با یک جست وجوی اینترنتی به راه های مختلفی برای تشخیص عسل اصل از تقلبی می رسید، اما پیش از این و بنابر گفت وگویی که یکی از کارشناسان فراوری عسل با روزنامه دنیای اقتصاد داشت، وی تاکید نموده بود که شناسایی عسل اصل از تقلبی بسیار سخت است و این مورد در آزمایشگاه ها اثبات می گردد.

در همین حال، اما فعالان این بازار معتقد هستند عسل تقلبی با استفاده از آب، شکر و آب لیمو و جوشاندن آن، ماده غلیظ و شیرین تهیه می گردد که با افزودن کمی موم طبیعی یا موم مصنوعی و اسانس های مختلف، آن را به عنوان عسل اصل می فروشند، این ماده غلیظ را حتی گاهی روی موم و قفسه های کندو اضافه می نمایند و در کندو می گذارند و در کنار جاده ها به نام عسل طبیعی عرضه نمایند.

دامنه قیمتی عسل طبیعی

بسته به کیفیت عسل و نوع گیاهی که زنبور از آن تغذیه نموده است قیمت عسل فرق دارد و بنابراین برای قیمت عسل ملاک مشخصی وجود ندارد. به گفته یکی از کارشناسان صنعت زنبورداری، با این وجود اگر عسلی کمتر از 120 تا 130 هزار تومان (به ازای هر کیلوگرم) باشد قطعا عسل غیر طبیعی است چرا که سال جاری فراوری هر کیلوگرم عسل طبیعی برای زنبوردار بین 100 تا 110 هزار تومان تمام می گردد.

البته باید تاکید نمود لزوما گران بودن، طبیعی بودن عسل را تضمین نمی نماید. اگرچه عسل خواص معجزه آسای زیادی دارد، اما کارشناسان تغذیه توصیه می نمایند روزانه کمتر از 25 گرم فروکتوز مصرف گردد چرا که مصرف زیاد آن می تواند برای بدن زیان بار باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1447

به "با این روش ها عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش ها عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید