بلینکن: تقابل واشنگتن-پکن به نفع هیچ کدام نیست

به گزارش مجله فناوری، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه دولت بایدن درباره روابط پکن و واشنگتن که در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت تنش آلود شده بود، گفت: تقابل نظامی بین چین و آمریکا و حتی حرکت دو طرف در این جهت، کاملا علیه منافع هر دو کشور است.

بلینکن: تقابل واشنگتن-پکن به نفع هیچ کدام نیست

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بلینکن در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی سی.بی.اس نیوز ، چین را بزرگترین نگرانی در سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت واشنگتن قصد محدود ساختن یا مهار یا به عقب راندن چین را ندارد.

این اظهارات بلینکن پس از آن مطرح می گردد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیر در نخستین سخنرانی خود در کنگره تاکید نموده بود که ایالات متحده به دنبال درگیری با پکن نیست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که به همتای چینی خود گفته است که از رقابت با پکن برای کسب قدرت غالب دنیا استقبال می نماید.

بلینکن که برای حضور در نشست وزرای خارجه گروه هفت در لندن سفر نموده است، گفت: تنها یک کشور در دنیا وجود دارد که از لحاظ نظامی، مالی و دیپلماتیک قابلیت و ظرفیت به چالش کشاند مبانی نظم بین الملل را دارد و ما در برابر هر کسی که خواسته باشد چالشی در برابر این نظم و قوانین باشد در مقابل وی ایستاده و از این موضوع دفاع خواهیم کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا درمورد شرایط کنونی چین ادعا کرد: آنچه که طی سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که چین در داخل سرکوبگرانه تر و در خارج هرچه خصمانه تر شده است.

هدف چین تبدیل شدن به یک کشور غالب است

بلینکن در پاسخ به این پرسش که هدف چین چیست گفت: تصور می کنم که با گذشت زمان، چین بر این باور است که قادر بوده و اینکه باید به یک کشور غالب در دنیا بدل گردد.

تقابل نظامی به نفع پکن - واشنگتن نیست

درادامه این مصاحبه وزیرامورخارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به سمت یک تقابل و رویارویی نظامی با چین پیش می رود، گفت: این مساله کاملا در تضاد منافع هردو طرف چین و آمریکا است که بخواهد به آن نقطه برسد و یا حتی بخواهد در چنین مسیری قرار گیرد. مصاحبه شبکه سی.بی.اس نیوز با آنتونی بلیکن وزیرامورخارجه آمریکا

نتیجه 20سال جنگ در افغانستان؛ بلینکن:آمریکا جلوی طالبان در آمد

بلینکن در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان و تبعات این خروج گفت: ما خود را برای هر سناریویی آماده نموده ایم و با چشمانی باز مراقب شرایط هستیم، اما بدانید که آمریکا به مدت 20 سال در افغانستان بوده و بعضی اوقات فراموش می کنیم به چه علتی در روز نخست اصلا به آنجا رفتیم (حمله کردیم)، به این خاطر که باکسانی که در یازده سپتامبر 2001 به ما حمله کردند، مبارزه کنیم و ما این کار را کردیم.

وزیر امورخارجه آمریکا اضافه کرد این بدان معنی نیست که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ما این کشور را رها و ترک نموده ایم، نه اینگونه نیست، چراکه سفارت آمریکا در افغانستان خواهد ماند و واشنگتن دورا دور نگاهش متوجه افغانستان خواهد بود.

زندان گوانتانامو باید بسته گردد

بلینکن در پاسخ به این پرسش که دولت بایدن زندان گوانتانامو را خواهد بست گفت: بر این باوریم که زندان گوانتانامو باید بسته گردد ، قطعا این هدف ما است، اما این مساله است که طی ماه های آینده بر آن متمرکز خواهیم شد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1121

به "بلینکن: تقابل واشنگتن-پکن به نفع هیچ کدام نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلینکن: تقابل واشنگتن-پکن به نفع هیچ کدام نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید