تلفات سنگین بی سابقه نیروهای افغان در 24 ساعت ، خروج نیمی از نظامیان آمریکا از خاک افغانستان

به گزارش مجله فناوری، خبرگزاری خبرنگاران-در حال حاضر در 26 ولایت از مجموع 34 ولایت افغانستان میان نیروهای دولتی و طالبان درگیری وجود دارد.

تلفات سنگین بی سابقه نیروهای افغان در 24 ساعت ، خروج نیمی از نظامیان آمریکا از خاک افغانستان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل ازرویترز، برخی مسئولان بلندپایه در دولت افغانستان امروز دوشنبه فاش کردند که در سایه تشدید درگیری ها با گروه طالبان همزمان با خروج نیروهای خارجی از این کشور حداقل 150 نیروی امنیتی طی 24 ساعت گذشته کشته و یا زخمی شدند.

یک مسئول بلندپایه که نخواست نامش فاش شود، گفت طی 24 ساعت گذشته 157 نیروی امنیتی کشته یا زخمی شدند.

برخی مسئولان دیگر که نخواستند نام شان فاش شود هم گفتند در حال حاضر در 26 ولایت از مجموع 34 ولایت کشور درگیری وجود دارد و یکی از این مسئولین گفت که تعداد کشته ها و زخمی ها به شکل شوکه کننده ای بالاست.

دولت افغانستان می گوید که درگیری ها همزمان با اقدامات ایالات متحده آمریکا برای خروج به جای مانده نیروهایش از افغانستان تا 11 سپتامبر شدت گرفته است.

مذاکرات سیاسی میان دولت و طالبان هم با خروج نیروهای آمریکایی پس از 20 سال اشغال افغانستان و سرنگونی دولت طالبان، تا حدود زیاد متوقف است.

صدور ویزا کشورهای غربی برای اتباع افغانستان

در تحولی دیگر، گروه طالبان از مترجمان افغان نیروهای بین المللی خواستند توبه کنند اما پس از خروج سربازان غربی همچنان در افغانستان بمانند.

طالبان روز دوشنبه 17 خرداد (جوزا) با انتشار بیانیه ای در این زمینه تأکید کردند که این گروه از شهفرایندان افغان را هیچ خطری تهدید نخواهد کرد و گفتند که پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان هیچ کس نباید کشور را ترک کند.

در بیانیه مطبوعاتی طالبان آمده است: تعداد قابل توجهی از افغان ها در طی دوران اشغال در 20 سال گذشته گمراه شده و با نیروهای خارجی به نام مترجم، نگهبان یا هر نام دیگری کار کردند. اکنون که نیروهای خارجی خارج می شوند آنها می ترسند و در پی ترک کشور هستند.

طالبان اضافه کرده اند: امارت اسلامی می خواهد به آنها بگوید که باید نسبت به اقدامات گذشته خود ابراز پشیمانی کنند و دیگر در آینده دست به چنین فعالیت هایی نزنند که این به معنای خیانت به اسلام و کشورشان است. اما هیچ کس نباید کشور را ترک کند.

طالبان گفته اند: امارت اسلامی هیچ مسئله ای برای آنها به وجود نخواهد آورد و از آنها می خواهد که به زندگی عادی برگردند و به کشورشان خدمت کنند. از جانب ما هیچ خطری متوجه آنها نیست. ما آنها را دشمن خود می دیدیم، اما هنگامی که آنها از صفوف دشمن خارج شوند، دوباره در کشور خود افغان های عادی می شوند و نباید ترس داشته باشند.

آنها نتیجه گیری کرده اند: با این حال اگر آنها برای به دست آوردن اصطلاحاً پناهندگی به هر کار خطرناکی متوسل شوند، این مشکل خودشان و مجاهدین است.

همزمان با آغاز خروج پرشتاب نیروهای ناتو از افغانستان، هزاران مترجم شفاهی و کتبی سفارتخانه ها و نیروهای نظامی غربی از ترس انتقام جویی در صورت بازگشت طالبان به قدرت در کابل، به امید دریافت ویزا برای مهاجرت به کنسولگری های خارجی مراجعه می کنند.

آمریکا در سال های اخیر میزان صدور ویزا برای اتباع افغانستان را به شدت کاهش داده است، زیرا مقامات آمریکایی ادعا می کنند برخی از افراط گرایان هم تحت نام مترجم، درخواست پناهندگی می دهند.

طبق گزارش سفارت آمریکا در کابل، پفراینده درخواست پناهندگی حدود 18 هزار افغان هنوز درانتظار رسیدگی است. در مدت 20 سال گذشته با درخواست پناهندگی حدودا همین تعداد از کارمندان افغان، موافقت شده است.

دولت انگلیس اخیراً گفته است که می خواهد انتقال کارمندان افغان خود را تسریع کند. این کشور تا به امروز درخواست پناهندگی هزار و 358 شهفرایند افغان را پذیرفته و انتظار می رود بیش از 3 هزار نفر دیگر از این برنامه بهره مند شوند.

پس از خروج ارتش فرانسه از افغانستان در انتها سال 2012، مترجمان و سایر شهفرایندان افغان که برای این کشور کار کرده بودند و تعداد آنها در آن زمان به 770 نفر می رسید، با اعلام این که هدف تهدید جدی واقع شده اند از پاریس درخواست پناهندگی کردند، اما کمتر از نیمی از آنان ویزا دریافت کردند.

علاوه بر این، فرانسه در اواخر ماه مه کار صدور ویزا برای حدود صد نفر از کارمندان محلی سفارت و سایر کنندگی های رسمی فرانسه در کابل و همچنین بستگان آنها را آغاز کرد

نیمی از نظامیان آمریکا از خاک افغانستان خارج شدند

در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، سنتکام خاطرنشان کرد نیمی از نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک کرده اند.

ژنرال کنت مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) گفت که نیمی از نظامیان این کشور خاک افغانستان را ترک کردند.

وی با بیان اینکه نیمی از نظامیان از افغانستان خارج شدند، اضافه کرد: طبق برنامه ریزی اجرا شده تمام نظامیان خارجی تا پیش از 11 سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد.

مکنزی تاکید کرد که فرایند خروج نظامیان با سرعت و در آرامش انجام خواهد شد.

به گفته فرمانده سنتکام ماه های آینده برای آینده افغانستان بسیار مهم است و دولت و طالبان باید هرچه زودتر مذاکرات صلح را آغاز کنند.

پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به شرح تلاش های مختلف مقام های آمریکایی برای ادامه دسترسی به افغانستان بعد از خروج نظامیان آمریکایی از آن پرداخته و نوشته سیا که در قلب حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان بوده، به زودی پایگاه های خود در این کشور را، که از آن ها ماموریت های جنگی و حملات پهپادی در عین نظارت نزدیک بر طالبان و سایر گروه ها مقل القاعده و داعش را انجام می داده، از دست خواهد داد.

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی در تلاش های لحظه آخری در پی تامین پایگاه هایی نزدیک به افغانستان برای عملیات های آینده هستند. اما به گفته آن ها و کارشناسان منطقه ای، پیچیدگی مرتبط با درگیری های مداوم در افغانستان در میانه تلاش ارتش آمریکا برای خروج کامل نیروها تا میانه ژوئیه (اواخر تیر) پیش از موعد 11 سپتامبر (20 شهریور) بایدن، به مذاکرات دیپلماتیک دشواری منتهی شده است.

بر اساس نوشته نیویورک تایمز، یکی از منطقه ها مورد تمرکز، پاکستان بوده که سیا سال ها از پایگاهی در آن برای حملات پهپادی علیه شبه نظامیان در کوه های غربی این کشور استفاده می کرده اما در سال 2011 در پی تیره شدن روابط دو کشور، از این مرکز بیرون رانده شد

پنتاگون: آمریکا در پی پایگاه هایی در همسایگی افغانستان است

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به اسپوتنیک گفت، ایالات متحده در پی پایگاه هایی در میان کشورهای همسایه افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است اما در حال حاضر چیزی برای خاطرنشان کردن ندارد.

رسانه های آمریکایی روز یکشنبه گزارش دادند که مقامهای دولت بایدن در حال رایزنی با مقام های پاکستانی برای تضمین پایگاه هایی در نزدیکی افغانستان برای عملیاتهای آینده هستند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یک پایگاه در پاکستان داشت که از آن برای حملات پهپادی علیه شبه نظامیان استفاده میکرد اما با تیرگی روابط دوجانبه در سال 2011 از این تاسیسات بیرون شد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت: در حالیکه که ما هیچ توافقی روی پایگاه ها نداشتیم که اعلام کنیم، می دانیم که همسایگان افغانستان اشتیاق ما برای مقابله با آفت تروریسم جهانی را دارند. ایالات متحده به پیگیری گزینه هایش با شرکا و متحدانش در این منطقه ادامه خواهد داد.

این سخنگو اضافه کرد، وزارت دفاع آمریکا در حال ارزیابی گزینه های جدیدی به نام پایگاه به همراه وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکاست.

پیشتر در روز دوشنبه، ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفت ارتش کشورش تقریبا خروج نیمی از نیروهایش از افغانستان را تکمیل کرده است و در جهت تحقق ضرب الاجل خروج سپتامبر است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1224

به "تلفات سنگین بی سابقه نیروهای افغان در 24 ساعت ، خروج نیمی از نظامیان آمریکا از خاک افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفات سنگین بی سابقه نیروهای افغان در 24 ساعت ، خروج نیمی از نظامیان آمریکا از خاک افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید