جلوی فرار مالیاتی را می گیریم

به گزارش مجله فناوری، وزیر امور مالی و دارایی گفت: تمام کوشش ما این است که با هوشمندسازی سیستم ها جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

جلوی فرار مالیاتی را می گیریم

فرهاد دژپسند امروز (سه شنبه 15 بهمن ماه) در حاشیه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تحقق درآمدهای اقتصادیاتی و مقابله با فرارهای اقتصادیاتی، گفت: بحث اقتصادیات و تحقق درآمدهای اقتصادیاتی یکی از رویکردهای جدی ما است و برای افزایش درآمدهای اقتصادیاتی نباید بر مودیان خوش حساب فشار وارد کنیم؛ نباید عدالت را زیر پا بگذاریم و بخش های فراوری اقتصادی را تحت فشار قرار دهیم. تمام کوشش ما این است که با هوشمندسازی سیستم ها جلوی فرار اقتصادیاتی را بگیریم.

مقابله یکپارچه با فرار اقتصادیاتی در سال آینده

در ادامه امید علی پارسا، رئیس سازمان امور اقتصادیاتی نیز برای شرح بیشتر به خبرنگاران اظهار کرد: اقتصادیات هوشمند پاسخ بسیاری از این مسائل در نظام اقتصادیاتی را می دهد. در تمام کشورهای جهان مردم اظهار اقتصادیاتی می نمایند و سازمان های اقتصادیاتی تمرکزشان صرفا بر آن 10 درصدی است که ممکن است فرار اقتصادیاتی انجام دهند و در حقیقت ریسک بالایی دارند. برای تحقق این هدف باید به سمت هوشمندسازی اقتصادیاتی گام برداریم و همه داده های اقتصادی دستگاه های اجرایی باید به سمت سازمان امور اقتصادیاتی بیاید که این مورد رشد خوبی داشته است. هوشمندسازی اقتصادیات، معاملات را رصد می نماید و در اختیار سازمان امور اقتصادیاتی قرار می دهد.

وی ادامه داد: سازمان امور اقتصادیاتی با علم و آگاهی از همه تراکنش های واقعی مودیان، هر اظهارنامه دریافتی را با شرایط واقعی اقتصادی افراد آنالیز می نماید که این کار سبب تحقق عدالت اجتماعی، کارآیی اقتصادی، رضایت و اعتماد مردم به نظام اقتصادیاتی می گردد.

پارسا اضافه کرد: با هوشمندسازی نظام اقتصادیاتی باید این ریزداده های اقتصادی را اضافه کنیم که اولین قدم در این راستا، اجماع نظام اقتصادیاتی است که این موضوع به نحو احسن در حال اجرا است. سال آینده بحث مقابله یکپارچه با فرار اقتصادیاتی را دنبال می کنیم. انشالله سال آینده با مجموعه اطلاعات قوی و هوشمندسازی اقتصادیات، مسائل درآمدهای اقتصادیاتی هم رفع می گردد.

از افشای اطلاعات شبکه صرافی ها به وسیله مرکز fIU وزارت اقتصاد بی اطلاعم

در ادامه خبرنگار دیگری از دژپسند در خصوص اظهارات مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت که گفته بود اطلاعات شبکه صرافی های کشور دو سال قبل توسط مرکز fIU وزارت اقتصاد افشا شد؛ حالا چه تضمینی وجود دارد که در شرایط تحریمی، اطلاعات محرمانه ای که راه های دور زدن تحریم در آنها مستتر است، بار دیگر توسط این مرکز افشا نگردد؟ سوال پرسید که وی در پاسخ گفت: این یک اظهارنظر است. بنده دو سال پیش وزیر نبودم و از این موضوع اطلاع ندارم. جدیداً هم اتفاقی در این حوزه رخ نداده است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که مجددا شاهد این طور اتفاقات نباشیم؟ اضافه کرد: اصلاً چه دلیلی دارد که این موضوع اتفاق بیافتد؟ البته این مسئله که شما عنوان نمودید را نمی دانم که رخ داده است یا نه و باید آنالیز گردد. به هر حال من آن موقع وزیر نبودم.

دلیل تعارض آمارهای داخلی و خارجی از رشد اقتصادی ایران

دژپسند همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعلام رشد اقتصادی منفی هفت درصدی ایران در سال 2020 از سوی سازمان ملل و اینکه چرا آمارهای مربوط به رشد اقتصادی داخلی با آمارهای بین المللی تعارض دارد؟ گفت: بعید است که کسی بگوید رشد اقتصادی منفی نداریم. البته باید بین بخش نفتی و غیر نفتی اقتصاد تمایز قایل شویم. مثلا ما در سال های گذشته 2.8 میلیون بشکه نفت فروش داشتیم که اکنون این رقم را نداریم و طبیعتا رشد بخش نفتی اقتصاد ما منفی خواهد بود اما در بخش غیرنفتی رشد اقتصادی ما مثبت است.

نباید به اینستکس متکی باشیم

وی درباره احتمال راه اندازی راه چاره اینستکس در روزهای آینده، گفت: در جلساتی که با مقامات داشتیم اخبار نویدبخشی در این باره داده شد اما ما نباید کاملا به آن متکی باشیم و کار خودمان را رها کنیم.

اقتصادیات بر عایدی سرمایه در دست دولت

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه چه زمانی نهایی می گردد، بیان نمود: تمام مراحل آنالیز طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه اجرا شده که البته موارد بسیار زیادی بارها مجدد مورد آنالیز نهاده شد و هم اکنون این طرح در دولت است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر تسهیلات ویژه مستاجران، اعلام نمود: وزارت اقتصادی و دارایی در ابتدا طرحی به عنوان وام یا تسهیلات ویژه مستاجران را در قالب صندوق رهن و اجاره به دولت برد و موارد زیادی را بیان نمود. این نهاد تنها سیاستگذار و پیشنهاد دهنده است و مجری این طرح بانک مسکن است.

دژپسند ادامه داد: هنوز نمی دانیم که چه زمانی این تسهیلات تایید و به مستاجران پرداخت می گردد، بلکه بانک مسکن باید بازوهای اجرایی آن را بچیند.

تصویب CFT و پالرمو به آینده موکول شد

وزیر اقتصاد در خصوص تصویب دو لایحه CFT و پالرمو گفت: براساس قانون، اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلافی وجود داشته باشد آن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت رفته و در آنجا آنالیز و تصمیم گیری می گردد. این موضوع در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت مورد بحث نهاده شد اما تصمیمی در این مورد گرفته نشده و برای آنالیز بیشتر به آینده موکول شد. ما در جلسه مقدماتی که با این گروه اقتصادی داشتیم گزارشی ارائه کردیم مبنی بر اینکه از 41 اکشن پلن 36 مورد آن را اجرا می کنیم. وقتی این تعداد مورد را ما در کشور اجرا می کنیم نباید رفتن به لیست سیاه را عنوان نمود.

اقتصادیات بر سود سپرده ها مطرح نبوده است

دژپسند در خصوص احتمال اخذ اقتصادیات بر سود سپرده های بانکی، اعلام نمود: متاسفانه در این موضوع یک جمع بندی اشتباهی وجود دارد مبنی بر اینکه اقتصادیات بر سود سپرده ها را جزو اقتصادیات بر عایدی سرمایه طبقه بندی می نمایند. اگر سپرده را سرمایه تلقی کنیم، در شرایطی که ارزش ریال کاهش پیدا می نماید، ارزش آن نیز کاهش می یابد.

اقتصادیات بر سود سپرده های بانکی به اقتصاد ضربه می زند

وی ادامه داد: اغلب اقتصاددانان نیز معتقدند حجم نقدینگی بالا است که این اقتصادیات موجب کوچ نقدینگی به بازارهای موازی می گردد که می تواند به عنوان ضربه به اقتصاد باشد. بنابراین اقتصادیات بر سود سپرده ها مطرح نبوده است.

دادن جایزه به افشاگران فساد

وزیر اقتصاد در خصوص جایزه دادن به افشانمایندگان فساد نیز گفت: بنده گفتم که هرگاه این افشاگری منجر به صدور حکم گردد، پاداش داده خواهد شد اما در موارد مطرح شده تا به حال منجر به نتیجه نشده است. تا به امروز نیز دو مورد در این زمینه در حال آنالیز است که اگر به نتیجه برسد مشمول جایزه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 292

به "جلوی فرار مالیاتی را می گیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوی فرار مالیاتی را می گیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید