خبرنگاران پیمان آب و هوایی پاریس؛ بانک های جهانی با فشار فزاینده روبرو هستند

به گزارش مجله فناوری، تهران- خبرنگاران- خبرگزاری بلومبرگ نوشت: بانک های جهانی از سوی سرمایه گذاران اقتصادهای عظیم برای حذف تامین اقتصادی فعالیت های مبتنی بر سوخت فسیلی و با هدف حمایت از پیمان آب وهوایی پاریس با فشارهای فزاینده روبرو هستند.

خبرنگاران پیمان آب و هوایی پاریس؛ بانک های جهانی با فشار فزاینده روبرو هستند

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران به نقل از این خبرگزاری آمریکایی، سرمایه گذارانی که مدیریت 11 تریلیون دلار را در دست دارند، از بزرگترین بانک های دنیا خواسته اند با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و هم راستا با پیمان آب و هوایی پاریس، ارائه منابع اقتصادی برای سوخت فسیلی را کنار گذاشته و کوشش خود را هم راستا با این پیمان دنیای پیش ببرند.

مدیران دارایی شرکت سرمایه گذاری فدرال هرمس (یک شرکت سرمایه گذاری آمریکایی) و شرکت پیمکو (PIMCO) شرکت خدمات اقتصادی آمریکایی) در نامه ای از 27 بانک دنیای خواسته اند تا سال 2050، متعهد به حذف انتشار گازهای گلخانه ای مطابق با توافق آب و هوایی پاریس باشند و از ارائه وام، تجارت و پذیره نویسی در بخش سوخت های فسیلی اجتناب نمایند. این گروه 35 نفره از سرمایه گذاران که توسط گروه سرمایه گذاران سازمانی در زمینه تغییرات آب و هوایی (IIGCC) تشکیل شده در نامه خود اعلام نموده اند که بانک ها باید فعالیت های اقتصادی سبز خود را گسترش داده و از هرگونه پروژه مغایر با توافق پاریس خارج شوند.

بلومبرگ در ادامه اضافه نمود: بانک ها به عنوان حافظان اصلی سرمایه در اقتصاد دنیا، در کوشش برای محدود کردن گرمایش زمین و افزایش تعداد فعالان زیست محیطی، نقشی اساسی دارند و لذا اکنون سیاست گذاران و سرمایه گذاران از این صنعت می خواهند که از منابع بزرگ خود برای تسهیل و گذار به سوی دنیای بدون کربن استفاده کند.

استفانی فایفر مدیر اجرایی گروه سرمایه گذاران سازمانی در زمینه تغییرات آب و هوایی گفت: برای اقدام و سرعت بخشیدن به اقدامات حمایتی از اهداف توافق پاریس احتیاج فوری به بانک ها احساس می گردد. ضمن آنکه در تعهدات برای رسیدن به فراوری صفر کربن (Net zero) باید تغییر واقعی ایجاد گردد. وی تاکید نمود با توجه به اینکه پنج سال از توافق پاریس می گذرد، حرف باید جای خود را به عمل بدهد.

سرمایه گذاران نامه خود را همچنین به شرکت خدمات اقتصادی و بانکداری آمریکایی جی پی مورگان چیس و گروه بانکداری بریتانیایی اچ اس بی سی (HSBC) و شرکت خدمات و بانکداری سوئیسی یو بی اس (UBS) ارسال نموده اند.

شرکت های مدیریت دارایی گفتند که بانک ها باید تامین اقتصادی خود را با تحقق اهداف توافق نامه پاریس هماهنگ نمایند. این بدان معنی است که آنها باید به طور مداوم بودجه خود را از بخش سوخت های فسیلی و سایر فعالیت های ناهماهنگ با هدف انتشار 2050 حذف نمایند و در عوض به تامین اقتصادی اهداف مرتبط با فراوری صفر کربن بپردازند.

ناتاشا لندل میلز رئیس ناظر بر بانک دنیای سوئیسی ساراسین اند پارتنرز در این مورد گفت: مسئله ای که امروز با آن روبرو هستیم این است که بسیاری از بانک ها هنگام تصمیم گیری در خصوص تأمین اقتصادی، آسیب های اقلیمی را در نظر نمی گیرند و پول زیادی برای فعالیت های همراه با فراوری کربن بسیار اختصاص می دهند؛ فعالیت هایی که ما به شدت احتیاجمند دوری از آن هستیم.

پیمان پاریس ذیل چارچوب پیمان نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه ای، سازگاری و امور اقتصادی است که از سال 2020 آغاز شده است. این توافق در مراسمی در سال 2016 در نیویورک به امضا رسید و بر اساس متن این توافق قرار بود پس از آنکه 55 کشور دنیا که عامل فراوری دستکم نیمی از گازهای گلخانه ای دنیا هستند، این توافقنامه را تصویب، پذیرش یا امضا نمایند، پیمان وارد مرحله اجرایی گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1073

به "خبرنگاران پیمان آب و هوایی پاریس؛ بانک های جهانی با فشار فزاینده روبرو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیمان آب و هوایی پاریس؛ بانک های جهانی با فشار فزاینده روبرو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید