خواص کیوی - آشنایی با مضرات و خواص میوه کیوی

به گزارش مجله فناوری، کنترل قند خون، تقویت بینایی، درمان خس خس سینه و علایم آسم، کاهش دردهای روماتیسمی و خاصیت ضد میکروب از مهمترین خواص کیوی (Kiwifruit) است.

خواص کیوی - آشنایی با مضرات و خواص میوه کیوی

کیوی میوه درخت تاک چوبی و عظیم با بیش از 94 گونهدر دنیا است که متداولترین نوع آن به اندازه تخم مرغ بوده و یکی از میوه هایخوشمزه و پرخاصیت است. خواص کیوی و فواید آن برای سلامتی و تندرستی بسیار متنوع وگسترده بوده، مهمترین خواص درمانی کیوی شامل خاصیت آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضدتجمع پلاکتی، ضد سرطان، آرامبخش، مدر، ضد انگل و ضد میکروب است. همچنین مصرف اینمیوه میتواند به کاهش و درمان کلسترول خون یاری نموده و خطر ابتلا به بیماری هایقلبی را پایین آورد. بخشهای مورد استفاده این گیاه علاوه بر میوه، برگ و ریشه آناست که در طب سنتی کاربرد دارد. در ادامه این مطلب خواص کیوی و مضرات و نکات احتیاطیمصرف آن گردآوری شده است.

گیاه شناسی کیوی

درخت کیوی ابتدا گیاهی بومی در جنوب چین بودهاست و سپس در ابتدای قرن بیستم به نیوزیلند برده شده و در آنجا به صورت تجاری کشتشده است. نام این میوه را از روی کرکهای روی پوست آن که کاملا شبیه به پرهای پرندهای در نیوزلند به همین نام گرفته اند. پوست میوه کیوی کرکدار و به رنگ قهوه ای کمرنگ است و گوشت داخل میوه سبز روشن و دارای ردیفهایی از دانه های خوراکی کوچک وسیاه است. بافت این میوه نرم و طعم آن شباهت به ترکیبی از توت فرنگی، موز و آناناسدارد.

خواص کیوی (طبیعت و خواص درمانی)

بیشتر متخصصان طب سنتی طبع کیوی را سرد و تر دانستهاند. بعضی از مهمترین خواص کیوی و موارد مصرف درمانی آن شامل موارد زیر میگردد:

  • یکی از مهمترین فواید مصرف این میوه یاری بهپیشگیری از حوادث قلبی عروقی است و محققان برای ان اثری معادل آسپیرین بیاننموده اند.
  • میزان پتاسیم کیوی نسبت به سایر میوه ها بسیاربیشتر است و مصرف آن برای یاری به سطح متعادل فشارخون و کاهش شکل گیری سنگکلیه و کاهش احتمال خطر سکته مغزی لازم است.
  • کیوی در تقویت عملکرد ذهن و مغز بسیار موثربوده، به دلیل دارا بودن هورمون سرتونین در آن به بهبود خواب یاری میکند ودر بهبود شرایط هوشیاری به هنگام صبح نقش بسزایی دارد.
  • یکی از خواص کیوی در طب سنتی استفاده از آن برایدرمان دردهای روماتیسمی مفصلی و خاصیت آرامبخش آن است.
  • مصرف کیوی برای مبتلایان به مرض قند مفید بوده،یاری به کنترل قند خون یکی از مهمترین خواص کیوی است.
  • از مهم ترین خواص کیـوی می توان به خاصیت ضدیبوست بودن آن به دلیل فیبر فراوانی که دارد اشاره نمود.
  • مصرف کیوی به دلیل ویتامین ث فراوان موجود در آندر کاهش علایم آسم بسیار مفید بوده در رفع نمودن خس خس سینه بچه ها بسیارموثر عمل نموده است.همچنین علائمی همچون تنگی نفس، خس خس شدید وسرفه های شبانه با مصرف این میوه پایین می آید .
  • کیوی سرشار از مواد آنتی اکسیدان بوده و همانندسایر میوه ها و سبزیجات دارای خاصیت ضد سرطانی بوده به ویژه از ان برای درمان سرطانکبد و مری استفاده میگردد.
  • کیوی ارزش غذایی بالایی داشته به طور کلی مصرفاین میوه برای بهبود عملکرد ماهیچه ها، اعصاب و افزایش سطح انرژی مفید است.
  • کیوی سرشار از ترکیبات مشهور تقویت بیناییمانندلوتئین و زیگزانتیناست. به نظر می رسد یکی از جالبترین خواص کیوی، حفظ و تقویت بیناییو پیشگیری از بیماری هایی ماننددژنراسیون ماکولامی گردد .

ارزش غذایی کیوی

کیوی حاوی انواع ویتامین های ضروری مانندویتامین ث و ویتامین ای است. همچنین منبع خوبی برای فیبر غذایی، پتاسیم، مس،منیزیم، منگنز و سایر مواد معدنی است. از دیگر ترکیبات موثر موجود در این میوهانواع آنتی اکسیدانها، فلاونوئید و کارتنوئیدها را میتوان نام برد.

جدول ارزش غذایی و خواص کیوی

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی61 کیلو کالری
چربی0/44 گرم
پروتئین0/99 گرم
کربوهیدرات14/88 گرم
فیبر3/4 گرم
سدم5 میلی گرم
پتاسیم332 میلی گرم
کلسیم26 میلی گرم
فسفر40 میلی گرم
آهن0/41 میلی گرم
منیزیم30 میلی گرم
منگنز0/1 میلی گرم
فولات95 میکروگرم
ویتامین ای1 میلی گرم
ویتامین ث75 میلی گرم
ویتامین آ175 واحد
ویتامین کا14 میکروگرم

مضرات کیوی (توصیه های پزشکی و موارد منع مصرف)

  1. مقدار اگزالات موجود در میوه کیوی بالا است،بنابراین افراد مبتلا به سنگهای مجاری ادرار بایستی از زیاده روی در مصرف آن اجتناب نمایند.
  2. کیوی دارای بعضی مواد آلرژی زا بوده و ممکن استمصرف آن برای بعضی افراد ایجاد حساسیت کند.
  3. توصیه میگردد برای مصرف کیوی حتما از میوه پوستکنده بهره ببرید و هرگز کیوی را با پوست نخورید.پوست کیـوی به دلیل جنس و کرکهای موجود در آن حاوی بسیاری از مواد آلرژیزا می باشد، بنابراین امکان ایجاد حساسیت پوستی به شکل خارش یا حتی حساسیت خوراکیبه پوست کیـوی، چندان دور از انتظار نخواهد بود .

گردآوری: مجله اینترنتیخبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 806

به "خواص کیوی - آشنایی با مضرات و خواص میوه کیوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص کیوی - آشنایی با مضرات و خواص میوه کیوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید