دندانپزشکی از دیروز تا امروز

به گزارش مجله فناوری، چندی پیش، گروهی از دانشمندان فرانسوی در بلوچستان پاکستان چند اسکلت انسانی جالب توجه پیدا کردند و در دندان تعدادی از آنها، علایمی یافتند که نشان می داد دندانپزشکی از 9 هزار سال پیش وجود داشته است! این کشف نشان دهنده این است که دندانپزشکی 4 هزار سال بیشتر از آنچه پیش از این تصور می شد، قدمت دارد. یازده عدد

دندانپزشکی از دیروز تا امروز

دندانپزشکی از دیروز تا امروز

نویسنده:

چندی پیش، گروهی از دانشمندان فرانسوی در بلوچستان پاکستان چند اسکلت انسانی جالب توجه پیدا کردند و در دندان تعدادی از آنها، علایمی یافتند که نشان می داد دندانپزشکی از 9 هزار سال پیش وجود داشته است! این کشف نشان دهنده این است که دندانپزشکی 4 هزار سال بیشتر از آنچه پیش از این تصور می شد، قدمت دارد. یازده عدد دندانی که با وسیله مته مانندی سوراخ شده بودند، معین می نماید که سطح بالای تکنولوژی در انسان های اولیه وجود داشته و آنها دانش دست کاری در بافت های سخت دندانی را داشته اند. در این دندان ها حفره های ریز و منظمی وجود داشت و آنالیز ها نشان داد که این تراش ها با وسیله ای اجرا شده که مشابه وسایلی است که برای ایجاد آتش به کار می رفته است. البته ماده ای درون این حفرات تراش خورده یافت نشد زیرا مواد به مرور زمان از بین رفته بودند.

از حدود 5 هزار سال پیش از میلاد مسیح، گمان می شد که کرم های موجود در دندان، عامل ایجاد پوسیدگی های دندانی هستند و این تصور تا هزاران سال بعد از آن هم باقی ماند. در تمدن مصر باستان در حدود 4500 سال پیش برای اولین بار شخصی به اسم دندانپزشک وجود داشته است (یعنی کسی که با درمان دندان ها سر و کار داشته است). از آن موقع ها، نوشته هایی یافت شده که در آنها به برخی بیماری های دندان و درمان های آنها اشاره شده است. برای مثال، نوشته ای روی پاپیروس به جا مانده که در آن درمانی برای برطرف بوی بد دهان نوشته شده است. در این نوشته ذکر شده که مخلوطی از کندر، دارچین و سایر گیاهان معطر را همراه با عسل می جوشاندند و از آن برای بوی بد دهان استفاده می کردند یا برای درمان درد دندان، استفاده از عسل، پیاز و دانه های رازیانه ذکر شده است. درمان دیگری که در مصر باستان رایج بوده، قرار دادن قسمتی از بدن یک موش مرده! روی دندان است. گفته می شده که موش می تواند مرگ و میر را دور کند و سبب برطرف بلا گردد.

دهان شویه ای به نام کرم خاکی!

در زمان رمی های باستان هم دندان های تمیز ارزش زیادی داشته و آنها از تکه های چوب برای خلال کردن دندان ها و از پودرهای دندان (شامل پوسته تخم مرغ و برگ بو) برای تمیز کردن دندان هایشان استفاده می کردند. درمان های جالب دیگری که در این زمان ها رواج داشته، استفاده از ادرار انسان! برای تقویت لثه و کرم های خاکی برای ساخت دهان شویه بوده است! شواهدی هم نشان دهنده رواج استفاده از روکش های طلا در روی دندان های افراد ثروتمند در این زمان ها بوده است.

اما نکته ای که همه در آن اتفاق نظر دارند، این است که در زمان های قدیم، اندازه پوسیدگی بسیار کمتر از روزگار حال بوده است. یکی از علل این امر، نبود مواد غذایی حاوی کربوهیدرات خالص است و علت دیگر این که به علت الگوی غذایی در آن موقع، دندان های عقب افراد به سرعت ساییدگی پیدا نمی کرد و احتمال پوسیدگی در آنها کم می شد.

سلمانی یا دندانپزشک؟!

به سرعت زمان را جلو می آوریم و به حدود سال های 500 تا 1000 میلادی می رسیم. در آن موقع در اروپا پزشکی و دندانپزشکی به طور عمده از طریق راهب ها انجام می شد زیرا آنها تحصیل نموده ترین افراد روزگار خود بودند. علاوه بر راهب ها، سلمانی ها هم یاری آنها در انجام برخی کارهای پزشکی بودند. برای مثال، کشیدن دندان یا تخلیه آبسه ها به عهده سلمانی ها بود. اما در حدود 200 تا 400 سال بعد، به تدریج سلمانی ها از انجام عمل دندانپزشکی منع شدند و افراد آموزش دیده به این کار پرداختند و کم کم کتاب های زیادی درباره درمان های دندان نوشته شدند. در قرن 18 میلادی اولین دندانپزشکان از اروپا به آمریکا مهاجرت کردند و از آن به بعد، سرعت پیشرفت در این رشته بسیار زیاد شد. در این زمان، دندانپزشکی که دندانپزشک مخصوص رییس جمهور (جورج واشنگتن) بود، اولین توربین (مته های مکانیکی دندانپزشکی) را ساخت. جالب اینکه او برای ساخت این وسیله، از چرخ خیاطی مادرش استفاده کرد و با ایجاد تغییراتی در آن، دستگاهی ساخت که می توانست مانند مته دندان ها را سوراخ کند.

این داستان ادامه دارد

در قرن 19 میلادی هم تحولات زیادی در دندانپزشکی به وجود آمد: دو برادر فرانسوی در آمریکا ماده ترمیمی آمالگام را به بازار معرفی کردند. گاز نیتروزاکساید برای اولین بار به اسم ماده بی حس کننده برای کشیدن دندان ها به کار رفت و بعد از آن هم استفاده از اتر برای بی حسی در جراحی های دندانپزشکی مورد استفاده نهاده شد. در همین زمان بود که دانشمندان متوجه شدند که پوسیدگی دندانی هم مانند بسیاری بیماری ها بر اثر وجود میکروب هایی در دهان ایجاد می گردد که این مساله هم توانست تحولات عظیمی در پیشرفت علم دندانپزشکی ایجاد کند.

از این پس هم پیشرفت های سریعی در مواد و وسایل دندانپزشکی به وجود آمد و هنوز هم هر روز خبر از کشف جدیدی در این حیطه می شنویم.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1302

به "دندانپزشکی از دیروز تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندانپزشکی از دیروز تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید