روش وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد ، غذا دادن به سگ ها اشتباه است؟

به گزارش مجله فناوری، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تغییر عنوان سگ ولگرد به سگ بی پناه در دستورالعمل های این وزارتخانه و استفاده از روش های جدید برای کاهش تعداد سگ های ولگرد در مناطق شهری می گوید.

روش وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد ، غذا دادن به سگ ها اشتباه است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دستورالعمل های جدید از کلمه سگ های ولگرد استفاده نمی گردد و اصطلاح سگ های بی پناه به کار می رود که مسائل حمایت از حیوانات هم لحاظ گردد.

فرهادی اعلام کرد: به طور طبیعی هر زمان که اجرای این دو شیوه یعنی عقیم سازی و زنده گیری سگ ها کند گردد و خدمات جمع آوری زباله ها و پسماندها هم دچار مشکل باشد، با ازدیاد سگ ها روبرو می شویم. البته این مشکل در همه استان ها وجود ندارد اما در بعضی استان ها دیده شده است. در کوشش هستیم با روش ها و چارچوب های دینی در مبارزه با حیوانات و به همین دو روش عقیم کردن و زنده گیری و جمع آوری در کمپ ها که مورد تایید وزارت بهداشت است، بتوانیم موضوع را دنبال کنیم. گزارش هایی که از دانشگاه های علوم پزشکی گرفته ایم این است که این روش در بسیاری از استان ها در حال اجرا است.

وی ادامه داد: البته باید هماهنگی بین بخشی افزایش پیدا کند و این مساله در دستور کار وزارت بهداشت است که جمعیت سگ های ولگرد کاهش پیدا کند. با این حال، هنوز در بخشی از حاشیه تهران و کرج همچنان این مشکل وجود دارد. البته گزارش هایی داریم که اقداماتی برای عقیم سازی و جمع آوری آغاز شده است. در بعضی استان ها مانند حاشیه کرمان و اردبیل هم گزارش هایی داشته ایم که اقدامات لازم برای مبارزه با سگ ها در این مناطق هم آغاز شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید نمود: در هر صورت روش معدوم کردن سگ با گلوله و سم در ایران و جهان منسوخ شده و دیگر استفاده نمی گردد و در کشور ما نیز فقط از دو روش عقیم سازی و جمع آوری استفاده می گردد. گرچه این روش ها تا حدی کُند انجام می گردد اما با دستورهایی که داده شده است امیدواریم به زودی این مشکل که به خصوص در حاشیه چند شهر بزرگ وجود دارد، کم گردد.

وی گفت: در تهران هم شهرداری هزینه های زیادی برای ایجاد کمپ های نگهداری سگ ها انجام می دهد اما وسعت زیاد این شهر باعث شده که هنوز در بعضی نقاط آن پرسه زدن سگ های ولگرد یا بی پناه مشاهده گردد.

فرهادی اضافه کرد: پیروز ترین روش برای مبارزه با این سگ ها در کشور هند به کار گرفته می گردد که فقط عقیم سازی می نمایند. این روش فقط مورد تاکید فعالان محیط زیست ایران نیست، بلکه یک روش جهانی است. البته در طول زمان جواب می دهد و به مرور نسل سگ های ولگرد کم می گردد.

وی اظهار کرد: افزایش تعداد این سگ ها در همه استان ها نیست اما در بعضی استان ها گزارش این مشکل را داشته ایم. اگر مردم در حاشیه شهرها هنوز با این مشکل روبرو هستند می توانند طی تماس با شماره 137 شهرداری یا 190 وزارت بهداشت مشکل را گزارش نمایند. البته شاهد فرهنگ غذا دادن به سگ ها و گربه ها هم هستیم که اگرچه کار خوبی است، اما باعث افزایش تعداد این حیوانات می گردد. در بسیاری از شهرها شاهد افزایش گربه ها هم هستیم و این روحیه مهربانی تا حدی اقداماتی را که برای کاهش تعداد سگ و گربه انجام می گردد، بی اثر می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 246

به "روش وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد ، غذا دادن به سگ ها اشتباه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش وزارت بهداشت برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد ، غذا دادن به سگ ها اشتباه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید