رژیم کاهش وزن پس از تعطیلات نوروز

به گزارش مجله فناوری، کم نیستند چاق هایی که از رژیم های غذایی گوناگون خسته و ناامید شده اند، اما یکی از آرزوهای شان در سال نو، رهایی از مشکل افزایش وزن بوده و هست. شاید شما هم در روزهای اول سال نو عزم خود را برای این موضوع جزم نموده باشید

رژیم کاهش وزن پس از تعطیلات نوروز

نویسنده: دکتر حمیدرضا فرشچی

کم نیستند چاق هایی که از رژیم های غذایی گوناگون خسته و ناامید شده اند، اما یکی از آرزوهای شان در سال نو، رهایی از مشکل افزایش وزن بوده و هست. شاید شما هم در روزهای اول سال نو عزم خود را برای این موضوع جزم نموده باشید، ولی پس از رفتن به چند دید و بازدید و یا انجام سفرهای نوروزی، امروز خود را حتی در وزنی بالاتر از قبل تحویل سال می بینید.

نکته اول این که تعطیلات سال نو زمان خوبی برای آغاز رژیم نیست و شما بایستی فقط به فکر جلوگیری از افزایش وزن در این دوره تعطیلات باشید. اما ناامید نشوید، چون هنوز دیر نشده و شما می توانید از امروز آغاز کنید. ولی باید سعی کنید که رژیم غذایی منطقی و درستی را برای خود برگزینید تا در انتهای سال واقعاً این مشکل را ریشه کن نموده باشید. امروزه شما با رژیم های غذایی گوناگونی برخورد نموده یا آگهی های فراوانی را می بینید که همگی ادعای برترین راه کاهش وزن را دارند. واقعیت آن است که خیلی از این نوع رژیم ها جنبه تبلیغاتی داشته و بعضاً نه تنها برای شما کاهش وزن محسوسی را ایجاد نمی نمایند که حتی در صورت ایجاد کاهش وزن هم در خیلی از موارد اثرات گذرا داشته و پس از مدتی علاوه بر بازگشت وزن، شما را با مسائل عدیده به ویژه بیماری های پوستی و ضعف عمومی همراه خواهند کرد.

در آغاز رژیم کاهش وزن، شما باید همواره به خاطر داشته باشید یک روزه و یک شبه چاق نشده اید که حالا در پی معجزه ای می گشت تا شما را 12 - 10 روزه لاغر کند! اگرچه شاید طی تعطیلات نوروز 3 - 2 کیلو افزایش وزن پیدا نموده باشید، ولی حتماً تأیید می کنید که این تمام مشکل شما نیست!

توجه به کالری موجود در مواد غذایی:

آنچه تا امروز در رژیم غذایی، زیاد مورد توجه قرار گرفته، مقدار گیری کالری موجود در مواد غذایی است، به طوری که خیلی از افراد چاق مقدار کالری موجود در انواع مواد غذایی را می دانند، ولی همچنان از افزایش وزن رنج می برند.یکی از فاکتورهای یاری نماینده در کاهش وزن افراد، تغییر شیوه ناصحیح زندگی آنهاست. این تغییر شیوه زندگی احتیاج به یک کار تیمی دارد که نفر اول این تیم خود فرد است، یعنی تا زمانی که فرد چاق نخواهد، دیگران نمی توانند به او یاریی بنمایند این دقیقاً مانند آن است که فردی فکر کند با دانستن همه قوانین رانندگی به وسیله خواندن کتاب آیین نامه رانندگی، راننده خوبی خواهد شد! لذا دانستن کالری موجود در مواد غذایی برای کنترل وزن خوب است ولی به تنهایی کافی نیست! در انتخاب رژیم غذایی علاوه بر محدودیت یا شمارش کالری دریافتی، توجه به اصول ذیل اهمیت اساسی دارد:

اصلاح رفتارهای غذایی:

در بیشتر قریب به اتفاق افراد چاق، رفتارها و عادات ناصحیح غذایی است که منجر به چاقی می گردد. به طور مثال خیلی از چاق ها برای کاهش وزن، وعده های غذایی خود را حذف یا یک نوع ماده غذایی را از رژیم خود حذف می نمایند. این شیوه ها علمی نیست و حتی اگر کاهش وزنی رخ دهد، روشی نیست که به طور طولانی قادر به انجام آن باشید. در یک برنامه غذایی صحیح، فرد چاق مراجعه نماینده باید تحت نظر پزشک متخصص، عادات غلط غذایی خود را طی یک برنامه مدون، از بین برده و شیوه درست غذا خوردن را آموزش ببیند.

رفتار درمانی می تواند به صورت انفرادی یا گروه درمانی باشد. مطالعات گذشته نشان می دهند که گروه درمانی اگر به درستی هدایت گردد، در اصلاح رفتارهای نادرست غذایی تأثیر به مراتب بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن در ورزشکاران؛علل و تاثیرات

همراهی خانواده و شرایط محیطی مناسب:

یکی از فاکتورهای یاری نماینده در کاهش وزن افراد، تغییر شیوه ناصحیح زندگی آنهاست. این تغییر شیوه زندگی احتیاج به یک کار تیمی دارد که نفر اول این تیم خود فرد است، یعنی تا زمانی که فرد چاق نخواهد، دیگران نمی توانند به او یاریی بنمایند. در مرحله بعدی حمایت ها و همکاری خانواده خواهد بود که بسیار مهم است و در نهایت متخصص تغذیه با علم و دانش خود، این تیم را هدایت خواهد نمود. نتیجه مطلوب زمانی حاصل می گردد که این گروه، به صورت یک تیم هماهنگ و در کنار هم به یک هدف بیندیشند. در خانواه ای که همسر یا سایر اعضای خانواده فرد را به سوی رژیم نادرست غذایی ترغیب می نمایند، جواب به درمان به مراتب دشوارتر خواهد بود.

ورزش و افزایش فعالیت بدنی:

ورزش و فعالیت بدنی جزء لاینفک برنامه کاهش وزن می باشد، چون حتی افراد با وزن طبیعی هم برای سلامتی خود احتیاجمند فعالیت بدنی روزانه هستند. برای افراد مبتلا به افزایش وزن، فعالیت بدنی، نه تنها برای کاهش وزن بلکه بعد از اتمام دوره درمان، برای ثابت نگه داشتن وزن آنها نقش اساسی دارد. منظور از فعالیت بدنی فقط رفتن به استادیوم ها و انجام ورزش سنگین حرفه ای نیست. با برنامه منظم، این فعالیت بدنی حتی در محل کار و زندگی هم میسر است. یکی از ورزش های عملی برای افراد در گروه های مختلف، داشتن پیاده روی منظم روزانه بر سطح صاف و عادی است که در افراد با سرعت های مختلف صورت می گیرد. مهم داشتن فعالیت بدنی منظم در برنامه روزانه افراد است.

بیشتر بخوانید: آیا زیره برای کاهش وزن مفید است ؟

انتخاب غذاهای سالم و مطابق با سبد غذایی خانواده:

توجه به مقدار کالری دریافتی و هم مقدار پروتئین، چربی، انواع قند و کربوهیدارت ها طی وعده های غذایی، اهمیت ویژه ای در کنترل وزن و حفظ سلامتی افراد را دارا می باشد. فرد چاق باید طی دوره های درمانی، با انواع مواد غذایی آشنا شده و بیاموزد که چگونه از انواع گروه های غذایی به مقدار مناسب بهره مند گردد. اگر بخواهیم یک رژیم غذایی برای سال ها مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال وزن فرد هم پایدار بماند، باید آن رژیم غذایی با سبد غذایی خانواده هماهنگ باشد. بر همین اساس است که برای تشخیص اشکالات تغذیه ای و هم هماهنگ شدن با سبد غذایی خانواده، در کلینیک های رژیم درمانی از بیمار می خواهند که مقدار غذای دریافتی خود را با آموزشی که می بینند، طی مدت کوتاهی گزارش نمایند. پس از آنالیز گزارش غذایی یک فرد، بایستی نهایت سعی به عمل آید که سفره غذایی فرد رژیم گیرنده با سفره غذایی خانواده هماهنگی داشته باشد تا برنامه نو غذایی، پایدار و وزن کاهش یافته ماندگار گردد.

فرد چاق یا دارای اضافه وزن باید بداند که از هیچ ماده غذایی محروم نیست، بلکه فقط در مقدار خوردن، محدودیت هایی وجود دارد.

دقت کنید: محدودیت نه محرومیت! بر همین اساس در رژیم های غذایی نو، سفره بیمار از سایر اعضا خانواده جدا نیست و همان برنامه غذایی بر اساس شرایط فرد تعدیل می گردد.

منبع:کوچه ما شماره 13

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1315

به "رژیم کاهش وزن پس از تعطیلات نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم کاهش وزن پس از تعطیلات نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید