شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد

به گزارش مجله فناوری، شتابدهنده صدرا فردا به عنوان نخستین شتابدهنده تخصصی در حوزه معدن و متالوژی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد تا تامین محصولات و تجهیزات فناورانه کشور در این حوزه با فعالیت های تیم های مستقر در آن شتاب گیرد.

شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد

این شتابدهنده در حوزه تخصصی معدن، صنایع معدنی و مواد پیشرفته، فعالیت می نماید و تیم های مستقر در آن، محصولات، تجهیزات و خدمات فناورانه مورد احتیاج بخش معدن کشور را تامین می نمایند. 600 متر مربع فضا در اختیار این شتابدهنده واقع شده است. در حال حاضر 6 تیم فناور در آن مستقر هستند و 10 تیم نیز به زودی مستقر می شوند. سرمایه ابتدایی این شتابدهنده مبلغ 10 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و پیش بینی می گردد که برای سرمایه گذاری بر روی طرح های فناورانه ارائه شده در این شتابدهنده، در آینده به هزار میلیارد ریال سرمایه احتیاج باشد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این شتابدهنده گفت: با وجود پیشرفت های خوبی که در حوزه مواد پیشرفته و معدن در کشور حاصل شده است، اما هنوز بعضی از مواد پیشرفته مورد احتیاج کشور از خارج از کشور تامین می گردد. به تازگی نیز یک تحریم جدید علیه کشور وضع شد و بعضی از آلیاژهای مورد احتیاج صنایع در لیست تحریم نهاده شد. این وابستگی زمانی کاهش می یابد که بخش خصوصی وارد میدان گردد و مجموعه هایی مانند شتابدهنده صدر تامین از ایده های نو و جوانان فناور حمایت نمایند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه شتاب دهنده های تخصصی اضافه نمود: امیدوار هستیم با توجه به همکاری شکل گرفته با مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و هلدینگ صدر تامین، به زودی بسیاری از آلیاژها و مواد پیشرفته مورد احتیاج کشور بومی سازی گردد. چالش هایی که پیش روی واردات آلیاژها و مواد پیشرفته مورد احتیاج کشور نهاده شده است، یک فرصت در اختیار فعالان فناور زیست بوم نوآوری حوزه معدن قرار داده است تا با جهش در بومی سازی احتیاج کشور به واردات در این حوزه را کاهش دهند یا حتی قطع نمایند.

وی توضیح داد: بومی سازی بسیاری از آلیاژ ها و مواد پیشرفته مورد احتیاج کشور احتیاجمند سرمایه گذاری های عظیم است که با همکاری مجموعه هایی مانند شستا امیدواریم محقق گردد. با توجه به فعالیت نوآورانه شرکت های دانش بنیان و فناور در آینده اتفاقات خوبی در حوزه معدن رخ می دهد.

آنالیز احتیاجهای فناورانه حوزه معدن شتاب می گیرد

حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در مورد فعالیت های انجام گرفته در این حوزه گفت: با توجه به همکاری های انجام شده با مجموعه شستا و صدر تامین، ایده تشکیل یک شتابدهنده تخصصی مطرح شد که در نهایت به مرحله اجرا رسید.

وی همچنین بیان نمود: دوره عارضه یابی فناورانه از جمله خدمات ستاد در این حوزه است و با آنالیز خط فراوری و احتیاجهای مراکز فراوری معدنی و مواد پیشرفته، احتیاجهای فناورانه آنها آنالیز می گردد و در اختیار شرکت های فناور قرار می گیرد تا برای آنها پاسخ های فناورانه بیابند. در این دوره احتیاجهای بسیاری شناسایی شد که می تواند مبنایی برای فعالیت استارتاپها و شرکت های دانش بنیان و فناور حوزه معدن و مواد پیشرفته قرار گیرد.

در ادامه این مراسم محمد رضوانی فر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) بیان نمود: در جهت گیری جدید مجموعه شستا از بنگاه داری به سمت بنگاه سازی حرکت نموده ایم. سرمایه گذاری در بخش هایی4 که ورود به آنها برای بخش خصوصی جذاب نیست و همچنین سرمایه گذاری بر روی شرکت های دانش بنیان و فناور، از جمله برنامه های این مجموعه است.

به گفته رضوانی فر، ایجاد شتابدهنده در حوزه سیمان و ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری برای حمایت اقتصادی از شرکت های دانش بنیان و نوآور از جمله دیگر اهداف معین شده شرکت شستا است. با توجه به تفاهم نامه منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امکانات شستا از جمله مجموعه های آزمایشگاهی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد تا در راستای بومی سازی محصولات مورد احتیاج کشور از آن استفاده نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 681

به "شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید