عملیات غافلگیر کننده حشدالشعبی و ارتش برای بستن پرونده داعش در دیالی

به گزارش مجله فناوری، از صبح امروز (یک شنبه)، هفت تیپ از سازمان الحشد الشعبی به صورت مشترک با ارتش و نیروی هوایی عراق، به صورتی کاملا غافلگیر کننده، یک عملیات گسترده علیه هسته های خاموش داعش در استان دیالی آغاز کردند.

عملیات غافلگیر کننده حشدالشعبی و ارتش برای بستن پرونده داعش در دیالی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، امروز (یک شنبه - 28 فوریه)، سازمان الحشد الشعبی و ارتش عراق یک عملیات امنیتی گسترده علیه بقایای داعش در شمال شرق دیالی آغاز کردند.

دلیل آغاز این عملیات غافلگیر کننده، افزایش حملات تروریست ها طی چند هفته اخیر در این استان علیه شهروندان و نیرو های امنیتی و الحشد الشعبی عراق است.

با وجود آنکه اخیرا نیرو های الحشد الشعبی تعقیب و گریز تروریست ها و درگیری با آن ها را در دیالی شدت بخشیده بودند و نیرو های ارتش نیز به همراهی این نیرو ها آمده و در حال گشت زنی در منطقه بودند، اما آغاز چنین عملیات بزرگی ضروری به نظر می آمد. به ویژه که این عملیات های پراکنده با سختی های متعددی همراه بود و در سایه اتهام زنی های برخی شخصیت های سیاسی و شایعه پراکنی ها علیه الحشد الشعبی برای تخریب وجهه آن، گزارش هایی در دست بود که غلبه کامل بر هسته های خاموش داعش در این استان را بسیار سخت و پیچیده می نمود.

انجام عملیات در روستا ها و مناطق کوهستانی ناهموار صعب العبور، تعقیب و پیگرد بقایای تروریست ها در شهر ها به دلیل وجود جاسوس هایی که اطلاعات را به دست باند های تروریستی می رساندند و نیز دردسر هایی که نیرو های آمریکایی برای الحشد الشعبی ایجاد می کردند، از جمله این مسائل بود که غلبه بر آنها، آغاز یک عملیات جامع و گسترده با مشارکت قوی ارتش و نیروی هوایی عراق را می طلبید.

به نوشته کانال تلگرامی لحشد الشعبی، طالب الموسوی فرمانده عملیات الحشد الشعبی در این استان خاطرنشان کرد: رأس ساعت 6:00 صبح امروز (28 فوریه 2021)، عملیات امنیتی گسترده از سوی فرماندهی الحشد الشعبی در بخش دیالی با تیپ های (1، 4، 20، 23، 24، 28، 110) و نیرو های تیپ نداء دیالی و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و کلیه معاونت ها و مدیریت ها الحشد الشعبی و تیم های اطلاعاتی، لجستیکی آغاز شد. پیش از آغاز این عملیات، حملات توپخانه ای در منطقه علیه لانه ها و مخفی گاه های داعش انجام شد تا هرگونه اقدام احتمالی تروریست ها فلج شود.

وی افزود که این عملیات با برنامه ریزی و همکاری فرماندهی عملیات دیالی و لشکر پنج ارتش عراق صورت گرفت و در حال حاضر بر اساس نقشه ترسیم شده در دو محور شرق دیالی و محور غرب رودخانه دیالی به شمال جلولاء در حال انجام است.

ورود هیأت عالی رتبه وزارت دفاع عراق به دیالی

از سوی دیگر، محمد التمیمی از فرماندهان الحشد الشعبی، امروز از ورود یک هیأت امنیتی عالی رتبه از وزارت دفاع عراق به استان دیالی و برگزاری نشست گسترده با فرماندهان الحشد الشعبی و تشکیلات پشتیبان از آن با حضور استاندار دیالی، خبر داد.

وی با اشاره به مشارکت هفت تیپ از الحشد الشعبی در عملیات نظامی گسترده امروز در خانقین و جلولاء، در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: این نشست به منظور بررسی اهداف مهم عملیات نظامی که از چهار محور در شمال دیالی برای تعقیب و ردیابی تروریست ها، شیوه های حفظ اراضی، بستن کلیه شکاف ها و راه های نفوذ و انتها دادن به پرونده هسته های خاموش داعش در این منطقه برگزار گشت.

ترسیم بیش از 30 هدف در طرح عملیات نظامی دیالی

صادق الحسینی سخنگوی الحشد الشعبی در محور دیالی نیز در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه شرح داد: هفت تیپ از الحشد الشعبی همراه با تیم های پشتیبانی و نیروی هوایی ارتش در این عملیات برای تعقیب و دریای تروریست ها در پنج محور اصلی که هر یک از آن ها یک بخش امنیتی مهم در شمال و شمال شرق دیالی محسوب می شوند، مشارکت دارند.

وی افزود که این عملیات برای تعقیب و پیگرد بیش از 30 هدف مهم بقایای داعش در این مناطق صورت می گیرد. تمرکز اصلی این عملیات بر روی محور های خیلی مهمی است که اخیرا شاهد فعالیت هسته های خاموش داعش بوده است.

الحسینی ادامه دارد که کلیه اهداف در این طرح عملیاتی که با تلاش اطلاعاتی ویژه ترسیم شده، درج شده است و نیروی هوایی ارتش نیز نقش مهمی در پشتیبانی از یگان های که به سوی اهداف مشخص در حال حرکت هستند، ایفا می کند.

البصری:کمک پیشمرگه به داعش در دیالی علیه الحشد الشعبی بعید نیست

ابوالحر البصری معاون فرمانده تیپ نخست در الحشد الشعبی دیروز درباره نحوه تردد تروریست ها در برخی مناطق استان دیالی به المعلومه گفت: یگان های تیپ یک الحشد الشعبی، کلیه تحرکات و تردد های تروریست ها در برخی مناطق استان دیالی و مناطق مرزی را رصد می کنند و هیچ حرکتی از چشم این نیرو ها در بخش های عملیاتی مختلف دیالی، پنهان نمی ماند.

وی افزود که مناطقی که این تروریست ها برای تردد استفاده می کنند، از نظر جغرافیایی خاص هستند و شامل مناطق کوهستانی و صعب العبور هستند که خودرو های الحشد الشعبی قادر به پیشروی در آن ها نیستند. حملات اخیر تروریست ها علیه الحشد الشعبی بدون حمایت برخی طرف ها نیست ما بعید نمی دانیم که نیرو های پیشمرگه مرتبط با ما در این مناطق، از تروریست ها برای انجام این حملات حمایت کرده باشند.

البصری شرح داد: یگا ن های تیپ نخست الحشد و سایر بخش های این سازمان در استان دیالی دارای طرح ها و برنامه های بزرگی هستند که تروریست ها و نیرو های پشتیبان آن ها را غافلگیر خواهد کرد.

دستاورد های چشم گیر طی چند ساعت اولیه از آغاز عملیات

هنوز چند ساعت از آغاز عملیات ویژه امروز در دیالی نگذشته که سازمان الحشد الشعبی طی بیانیه ای خاطرنشان کرد که نیرو های پشتیبانی تیپ اول و چهارم این سازمان، با حملات موشکی به شمال شرق دیالی، مخفی گاه های داعش را هدف قرار دادند و نیرو های الحشد بر اساس برنامه ها و طرح های ترسیمی، در حالی غلبه بر بقایای داعش در شمال شرق دیالی هستند.

یگان مهندسی تیپ 28 الحشد الشعبی نیز، جاده های جایگزین نیسمیه را برای پیشروی یگان های نظامی به سوی اهداف ترسیم شده در شمال خانقین در دیالی باز کردند. این اقدام به عنوان یک تاکتیک امنیتی برای حمله به مناطق شمال شرق دیالی صورت گرفت، زیرا تروریست های داعش، جاده های اصلی را مین گذاری کرده اند.

الحشد الشعبی عراق در بیانیه ای دیگر از پاکسازی 17 کیلومتر و تامین امنیت دو روستای مهم و بزرک در شمال شهرستان خانقین خبر داد و خاطرنشان کرد که تیپ 28 الحشد الشعبی امروز، 17 کیلومتر در شمال خانقین را پاکسازی کرد و امنیت را کاملا به روستای بزرگ الکبیة و الدکات برگرداند و در حال پیشروی طبق طرح عملیاتی خود است.

فرماندهان ارتش و الحشد الشعبی: عملیات بدون خسارت به اراضی کشاورزی با هماهنگی بالا در حال انجام است

قاسم المحمدی فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق پس از نشست با فرماندهان امنیتی و الحشد الشعبی خاطرنشان کرد: عملیات امنیتی مشترک با یگان های الحشد الشعبی ضروری بود تا امنیت را به مناطقی که شاهد تحرکات تروریستی در دیالی بود، بازگردانیم.

وی تاکید کرد که میان ارتش و یگان های الحشد الشعبی همکاری و هماهنگی بالایی وجود دارد.

سرتیپ رعد محمود بشر فرماندهی عملیات دیالی نیز اطمینان داد که این عملیات شامل استفاده از بولدوزر در زمین های کشاورزی نخواهد بود و جاده هایی برای تردد خودرو های نظامی در داخل برخی مناطق برای تامین دو طرف رود دیالی باز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1016

به "عملیات غافلگیر کننده حشدالشعبی و ارتش برای بستن پرونده داعش در دیالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات غافلگیر کننده حشدالشعبی و ارتش برای بستن پرونده داعش در دیالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید