نماینده مجلس: دولت سیاست های احیای دریاچه ارومیه را دنبال نمی کند، با سد های در حال احداث، فاتحه دریاچه خوانده می گردد

به گزارش مجله فناوری، یک نماینده مجلس گفت: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

نماینده مجلس: دولت سیاست های احیای دریاچه ارومیه را دنبال نمی کند، با سد های در حال احداث، فاتحه دریاچه خوانده می گردد

محمد باقری بنائی در تبادل نظر با ایلنا، با اشاره به مشکل کم آبی در استان آذربایجان شرقی گفت: این استان نیز مانند دیگر نقاط کشور با بحران آب روبرو است و برای تامین آب کشاورزی و حتی شرب با چالش روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه باتوجه به کمبود بارندگی ذخیره آب پشت سد ها کم شده و این مسئله مسائلی را برای کشاورزان بوجود آورده است، تاکید نمود: باید تدابیری اندیشیده گردد که از آب موجود با بهره وری بالاتری استفاده گردد.

عضو هیات نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به سدسازی های حوضه دریاچه ارومیه و چالش هایی که در پی داشته، گفت: در کل بعضی سد هایی که احداث شده اند بدون مطالعه بوده و مسائلی را برای کشور بوجود آورده اند.

وی اعلام نمود: اکنون چند سد در حوضه دریاچه ارومیه در دست احداث است که اگر تکمیل شوند، فاتحه دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد.

باقری بنایی یادآور شد: مطالعات بعضی سد هایی که در گذشته ساخته شده اند با عجله صورت گرفته و اکنون یکی از دردسر های ما در کشور همین سد ها هستند که باعث شده در بالادست رود ها که کشت دیم داشتند آبی شوند و پایین دست به آب زیرزمینی روی آورده اند.

وی با اشاره به اوضاع نابسامان دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه آنگونه که در دولت های قبل پیگیری می شد، در این دولت دنبال نمی گردد، بنابراین این حوضه عملا چه به لحاظ زیست محیطی و چه انسانی با بحران روبرو است.

این نماینده مجلس با اشاره به خشک شدن تالاب های اطراف دریاچه ارومیه گفت: علاوه بر دریاچه؛ تالاب ها هم با مسائل عدیده روبروند و خطر آن ها را تهدید می نماید.

وی تاکید نمود: باید حقابه دریاچه و تالاب ها داده گردد تا از بحران نجات پیدا کنیم، آب پشت سد ها به جای اینکه به صنعت و کشاورزی بدون اینکه بهره وری داشته باشند داده گردد، با یک کار کارشناسی ابتدا حقابه محیط زیست معین گردد، سپس با بالا بردن راندمان آب این دو بخش تامین گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1749

به "نماینده مجلس: دولت سیاست های احیای دریاچه ارومیه را دنبال نمی کند، با سد های در حال احداث، فاتحه دریاچه خوانده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: دولت سیاست های احیای دریاچه ارومیه را دنبال نمی کند، با سد های در حال احداث، فاتحه دریاچه خوانده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید