هرآنچه که باید راجع به تومورهای تیموس بدانیم

به گزارش مجله فناوری، تومورهای تیموس در بیشتر موارد بدون علامت هستند و تنها در رادیوگرافی یا سی تی اسکن قابل تشخیص هستند و در صورت ادامه فرایند رشد تومور، علائمی مانند فشار بر روی مجاری تنفسی و احساس سنگینی در قفسه سینه و گاه سرفه های بدون خلط ایجاد می نمایند.

هرآنچه که باید راجع به تومورهای تیموس بدانیم

تومورهای تیموس

تیموس، اندام کوچکی است که در قسمت فوقانی سینه در زیر استخوان سینه واقع شده است و بخشی از سیستم لنفاوی محسوب می گردد. تیموس، سلول های سفید خون به نام لنفوسیت ها را ساخته و از بدن در برابر عفونت ها محافظت می نماید.

انواع مختلفی از تومورهای تیموس وجود دارند. در تومورهای تیموس، سلول های بدخیم و سرطان در سطح بیرونی تیموس شکل می گیرند. سلول های توموری شبیه سلول های طبیعی تیموس هستند و به آهستگی رشد می نمایند و به ندرت در خارج از تیموس انتشار می یابند.1

وظیفه تیموس

قبل از تولد و در طی دوران کودکی، تیموس به بدن یاری می نماید تا انواع گلبول های سفید خون از جمله لنفوسیت های T (نوعی از گلبول های سفید) را فراوری کند.

لنفوسیت T در تیموس تکثیر می گردد و به گره های لنفاوی در سراسر بدن می رود.

لنفوسیت ها به سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند و از بدن در مقابل ویروس ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا محافظت می نمایند.2

انواع سلول های تیموس

- سلول های اپی تلیال که به تیموس شکل می دهند و می توانند تیموماس و سرطان تیمیک را بوجود می آورند.

- تیموس بیشتر حاوی لنفوسیت می باشد که سلول های ایمنی را تشکیل می دهند و می توانند این سلول ها سرطانی شوند که به نام لنفوم هوچکین و لنفوم غیرهوچکین نامیده می شوند.

- سلول های اعصاب و غدد که هورمون های خاصی را آزاد می نمایند و باعث سرطان کارسینوئید می شوند.

غده تیموس نزدیک رگ های خونی که خون را از سر و دیگر منطقه ها به قلب می برند، واقع شده است. لذا اگر این غده سرطانی گردد، بر این عروق خونی فشار می آید و باعث ورم صورت، گردن، بالای قفسه سینه می گردد.2

علائم سرطان تیموس چیست؟

بر اساس جامعه سرطان امریکا، تقریبا 4 نفر از هر ده فرد مبتلا به این بیماری، در زمان تشخیص سرطان علائمی نداشته است. در بسیاری از مواقع این سرطان در معاینه یا آزمایشی که برای مشکل دیگری صورت گرفته بود، شناسایی میگردد.

هنگامی که علائم سرطان تیموس بروز میکند، معمولا شامل سرفه های مداوم، تنگی نفس، درد سینه، مشکل بلع، کاهش اشتها یا کاهش وزن می باشد. چون این علائم اختصاصی نیستند تشخیص بیماری به تاخیر می افتد.3

دلیل تومورهای تیموس

دلیل تومورهای تیموس هنوز تعیین نیست و به نظر می رسد که داشتن یک بیماری ارثی نادر به نام MEN1 (نئوپلازی متعدد غدد درون ریز نوع 1) می تواند با افزایش خطر بعضی از انواع سرطان ها مرتبط باشد.1

عوامل خطر سرطان تیموس

بعضی مطالعات نشان داده است که پرتودرمانی منطقه بالای قفسه سینه باعث بروز این سرطان می گردد، اما هنوز این مطلب ثابت نشده است.

تنها عوامل خطر شناخته شده عبارتند از: سن و قومیت.

- سن
خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن، زیاد می گردد. این سرطان در بچه ها و جوانان نادر است. این سرطان اغلب در افراد میانسال دیده شده است.
- نژاد
در آسیایی ها و سفیدپوستان این بیماری شایع تر است.2

چگونه سرطان تیموس تشخیص داده میگردد؟

معاینه بدن برای آنالیز هر یافته مشکوک مانند برجستگی یا توده انجام میگردد. آزمایشهای دیگر برای تشخیص به صورت زیر است:

عکس پرتوی ایکس از سینه

پت اسکن، سی تی اسکن یا ام آر آی

نمونه برداری (بیوپسی) و آنالیز سلولهای تیموس در زیر میکروسکوپ

با سیستم مرحله بندی سرطان، مرحله سرطان تعیین میگردد. در این سیستم میزان، گستردگی و تعیینه های دیگر سرطان در نظر گرفته میگردد. سرطان تیموس مرحله 1 تهاجمی نیست در حالی که در مرحله 4 سرطان به اندامهیا دور مانند کبد یا کلیه توسعه یافته است.

درمان این سرطان به گستردگی بیماری که با مرحله آن تعیین میگردد، بستگی دارد.3

درمان تومورهای تیموس

انواع مختلفی از درمانها برای بیماران مبتلا به تومورهای تیموس و تیموما وجود دارد. بعضی از درمان ها استاندارد هستند و بعضی در آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند. نوع درمان به نوع تومور، مرحله و درجه تومور و شرایط سلامتی عمومی بیمار بستگی دارد.

برای بیشتر بیماران، هدف از درمان از بین بردن سرطان و کاهش احتمال بازگشت آن می باشد. یک برنامه درمانی ممکن است شامل بیش از یک نوع درمان باشد.

عمل جراحی مطمئن ترین راه برای از بین بردن سرطان است و هر زمان ممکن است برای از بین بردن تومور، غده تیموس یا سایر بافت های بیمار انجام می گردد.

درمان های اصلی سرطان غده تیموس عبارتند از:

عمل جراحی
عمل جراحی، اصلی ترین درمان سرطان تیموس است. جراح تمام تیموس یا تا جایی که ممکن باشد از بین می برد. نوع عمل جراحی بستگی به مرحله سرطان دارد.
پرتو درمانی
رادیوتراپی از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می نماید و آسیب کمتری به سلول های طبیعی وارد خواهد نمود. رادیوتراپی در جلسات کوتاه روزانه و در طی 4 تا 6 هفته انجام می گردد. نحوه ارائه پرتودرمانی بستگی به نوع و مرحله سرطان معالجه دارد. از پرتودرمانی خارجی برای درمان تومورهای تیموس و تومورهای تیموس استفاده می گردد.
شیمی درمانی
شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می نماید و ممکن است قبل از عمل، برای کوچک تر کردن سلول های سرطانی و یا پس از عمل جراحی برای کاهش خطر بازگشت سرطان انجام گیرد. در صورت عدم جراحی، می تواند شیمی درمانی به تنهایی یا همراه با رادیوتراپی به عنوان درمان اصلی تجویز گردد.
هورمون درمانی
هورمون درمانی یک درمان سرطان است که هورمون ها را از بین می برد یا عملکرد آنها را مختل و رشد سلول های سرطانی را متوقف می نماید. علاوه بر آن ممکن است از داروها، جراحی یا پرتودرمانی برای کاهش فراوری هورمون ها یا از آن ها استفاده گردد. هورمون درمانی با داروهایی به نام کورتیکواستروئیدها ممکن است برای درمان تیموما یا تومورهای تیموس استفاده گردد.
داروهای هدفمند درمانی یا ایمونوتراپی
محققان در تلاشند تا دریابند که درمان های هدفمند و داروهای ایمونوتراپی در درمان سرطان های تیموس تا چه میزان مفید هستند. پزشک ممکن است بعد از سایر روش های درمانی آزمایشات بالینی را همراه با یکی داروها توصیه کند. داروهای هدفمند درمانی با نحوه سیگنال یا تعامل سلول های سرطانی با یکدیگر تداخل می نمایند.1

عوارض سرطان تیموس

یکی از عوارض سرطان ها، آفت دهان می باشد. آفت، زخم های کوچکی است که روی زبان و لثه و داخل لب دیده می گردد.

آفت ها دردناک هستند و باعث بروز مشکلاتی در غذاخوردن و حرف زدن می شوند.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.beytoote.com

3.www.behzadrahmani.com

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1384

به "هرآنچه که باید راجع به تومورهای تیموس بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به تومورهای تیموس بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید