همه چیز درباره دوز سوم

به گزارش مجله فناوری، خبرنگاران/خوزستان یک متخصص ویروس شناسی با بیان اینکه دو تا چهار هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن، بدن به بالاترین حد ایمنی می رسد، گفت: آنتی بادی ناشی از واکسن ها معمولا تا 6 ماه دوام دارد و پس از آن به تدریج مقدار آنتی بادی در بدن کاهش می یابد.

همه چیز درباره دوز سوم

دکتر آذرخش آذران در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد زمان شروع اثربخشی واکسن علیه کرونا، اظهار کرد: معمولا دو تا چهار هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن، بدن به بالاترین حد ایمنی می رسد؛ البته میزان ایمنی حاصل شده هیچ کدام از واکسن ها صددرصد نیست.

وی اضافه کرد: با تزریق دوز اول واکسن، سیستم ایمنی بدن پاسخ می دهد اما با تزریق دوز دوم، پاسخ ایمنی ایجادشده تقویت می گردد و ایمنی طولانی تری در بدن ایجاد خواهد شد.

این متخصص ویروس شناسی گفت: بر اساس اطلاعاتی که تا به امروز در دست داریم، آنتی بادی ناشی از واکسن ها معمولا تا 6 ماه دوام دارد و پس از آن به تدریج میزان آنتی بادی در بدن کاهش می یابد. در بعضی مقالات عنوان شده که پس از سه تا چهار ماه فرایند کاهش آنتی بادی ها اتفاق می افتد اما با توجه به متفاوت بودن واکسن ها، عدد دقیقی در این خصوص نداریم.

آذران با بیان اینکه نمی دانیم مدت زمان ایمنی سلولار ایمیونیتی چه میزان است، اعلام کرد: این مساله موجب می گردد به تزریق بوستر (دوز سوم) فکر کنیم. بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی، ممکن است بعضی افراد با تزریق دو دوز واکسن، پاسخ ایمنی کافی را نداشته باشند و از طرف دیگر نیز اثربخشی واکسن در طول زمان کاهش می یابد بنابراین شاید پس از 6 تا 7 ماه، باید دوز سوم تزریق گردد.

وی گفت: از طرف دیگر ممکن است واکسن ها در مقابل واریانت های نو کارایی لازم را نداشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به گروه هایی که باید دوز سوم واکسن را دریافت نمایند، اضافه کرد: کادر درمان به علت روبرو شدن با لود بالای ویروس و افراد بالای 60 سال و خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده شان به بیماری نقص ایمنی دچار است، نیازمند تزرق دوز بوستر هستند.

وی با بیان اینکه دوز بوستر 6 ماه پس از تزریق دوز دوم باید تزریق گردد، توضیح داد: سازمان بهداشت جهانی توصیه می نماید در این شرایط که بسیاری از کشورها هنوز به دوز اول و دوم دسترسی پیدا ننموده اند، دوز سوم برای کسی تزریق نگردد؛ نظر این سازمان این است که جامعه همگن باشد یعنی 70 تا 80 درصد جامعه واکسینه شوند تا چرخش ویروس از بین برود و سپس به دوز بوستر فکر کنیم. البته بعضی کشورها تزریق دوز بوستر را شروع نموده اند.

آیا ابتلا به کرونا پس از تزریق دوز اول، اثربخشی واکسن را از بین می برد؟

آذران گفت: زمانی که دوز اول واکسن کرونا تزریق می گردد ممکن است سیستم ایمنی پاسخ ندهد یا به صورت نسبی پاسخ دهد بنابراین با تزریق دوز اول، ایمنی به دست نمی آید و اثربخشی آنچنانی نخواهد داشت اما اثربخشی آن با ابتلا به کرونا از بین نمی رود.

وی ادامه داد: در مقابل، در صورتی که دوز دوم واکسن تزریق نگردد، آنتی بادی فراوریشده نیز از بین می رود.

این متخصص ویروس شناسی گفت: اثربخشی واکسن در افرادی که در فاصله بین دوز اول و دوز دوم به کرونا مبتلا می شوند نیز از بین نمی رود زیرا آنتی بادی در بدن شان ایجاد می گردد.

وی اضافه کرد: باید توجه گردد ماندگاری آنتی بادی هایی که پس از ابتلا به کرونا در بدن فراوری می گردد، به میزان واکسن ها پایدار نیست بنابراین افرادی که به کرونا مبتلا می شوند نیز حتما باید دوز دوم را تزریق نمایند.

افرادی که پس از تزریق دوز دوم به کرونا مبتلا می شوند باید دوز بوستر را دریافت نمایند؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد: تا به امروز دستورالعملی در مورد تزریق دوز بوستر برای افرادی که پس از تزریق دوز دوم به کرونا مبتلا می شوند، نداریم.

وی گفت: در حال حاضر واریانت دلتا در کشور غالب است و بسیاری از افراد پس از تزریق دوز دوم به کرونا مبتلا شده اند اما دستورالعملی در این زمینه نداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1356

به "همه چیز درباره دوز سوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره دوز سوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید