آیا رژیم لاغری سبب ریزش مو میشود؟

به گزارش مجله فناوری، اضافه وزن دارید و رژیم غذایی را آغاز کردید که به تناسب اندام برسید اما چند روز یا چند هفته بعد از آغاز رژیم، موها یکی یکی آغاز به ریختن می نماید. اگر رژیم را رها کنید که تمام زحماتتان را هدر دادید و اگر هم کاری به ریزش مو نداشته باشید مشکل دیگری برای خودتان درست خواهید کرد. پس باید به رژیم غذایی خود توجه کنید؛ طوری که هم وزن تان کاهش یابد و هم موهایی زیبا داشته باشید.

آیا رژیم لاغری سبب ریزش مو میشود؟

ریزش مو و رژیم لاغری

کسانی که در رژیم روزانه شان به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی نمایند، موهایشان نازک می گردد و بتدریج می ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه تنها در قدرت فولیکول های مو تاثیرگذار است که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو هم نقش دارد.

رژیم می گیرید که لاغر شوید و با این کار می خواهید اندام متناسب تری داشته باشید و سلامت تان را هم حفظ کنید، اما چند روز یا چند هفته که از آغاز برنامه رژیم غذایی می گذرد، موها یکی یکی آغاز می نماید به ریختن. اگر به وضع قبلی بازگردید، سعی و کوشش تان در این مدت بی فایده بوده است و اگر کاری به کار ریزش مو نداشته باشید هم مشکل دیگری برای خودتان درست خواهید کرد.

پس چاره ای ندارید غیر از تغییر رژیم غذایی و اصلاح آن؛ طوری که هم وزن تان کاهش یابد و هم سلامت موهای تان از بین نرود. البته اگر فکر می کنید رژیم لاغری لزوما همراه با ریزش مو است، باید بدانید رژیم علمی و مناسب چنین عوارضی ایجاد نخواهد نمود.

موهای سالم با رژیم غذایی مناسب
اگر می خواهید موهایی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید، باید به نوع غذاهای مصرفی توجه کنید زیرا به گفته دکتر میترا زراتی، برای داشتن موهای سالم و زیبا و بعلاوه برای این که فولیکول های مو محکم تر باشد و بیش از حد طبیعی نریزد، باید از مواد مغذی لازم برای مو استفاده کرد.

کدام یک از مواد غذایی برای حفظ سلامت موها لازم است؟ این اولین و مهم ترین سوالی است که در این زمینه مطرح می گردد و دکتر زراتی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به آن چنین پاسخ می دهد: پروتئین هایی که از طریق گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم مرغ وارد بدن می گردد، می تواند موجب تقویت فولیکول های مو شده، از ضعیف شدن و ریزش موها پیشگیری کند.

علاوه بر پروتئین ها مواد مغذی دیگری هم برای موها وجود دارد که آهن یکی از آنهاست و به گفته دکتر زراتی، نقش بسیار مهمی در خون رسانی و اکسیژن رسانی بهتر به فولیکول های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می نماید بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی شخصی وجود نداشته باشد، با پایین آمدن اندازه هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول های مو می رسد نیز کاهش پیدا می نماید و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه رو خواهد شد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان می سازد: کسانی که در رژیم روزانه شان به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی نمایند، موهایشان نازک می گردد و بتدریج می ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه تنها در قدرت فولیکول های مو تاثیرگذار است که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو هم نقش دارد.

وی با اشاره به اهمیت مواد مغذی دیگر مانند روی ادامه می دهد: با توجه به این که روی در تقسیم سلول های فولیکول مو نقش مهمی دارد، اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، فولیکول های مو هم تقسیم نمی گردد و در نتیجه موهایی که ریخته دوباره رشد نمی نماید.

در چنین مواقعی طبیعی است موها کم پشت تر گردد. علاوه بر این موارد، آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن که در موادی مانند هویج و خرمالو وجود دارد و همین طور ویتامین A می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

ریزش مو و رژیم های بدون چربی
مصرف چربی ها هم به گفته دکتر زراتی برای داشتن موهای سالم و شاداب لازم است. پوست سر افرادی که رژیم غذایی روزانه شان حاوی اندازه کافی چربی نیست و به اندازه مورد احتیاج چربی مصرف نمی نمایند، خشک می گردد و همین خشک شدن پوست سر عاملی است برای ریزش موها.

این متخصص تغذیه خاطرنشان می سازد: برای این که موهایی سالم و شاداب داشته باشید، احتیاجمند دریافت چربی های مفید از طریق مصرف مواد غذایی گیاهی و تا حدودی حیوانی هستید و به همین علت نباید این موضوع را نادیده بگیرید.

رژیم داریم تا رژیم

کسانی که از رژیم لاغری پیروی می نمایند، دو دسته هستند؛ گروهی که براساس نظر متخصص تغذیه، رژیم علمی و اساسی را در پیش می گیرند و در مقابل، افرادی که از رژیم های اینترنتی استفاده می نمایند یا رژیمی را که از دوستان و آشنایان شنیده اند، ادامه می دهند.

دکتر زراتی می گوید: در رژیم هایی که براساس نظر متخصص طراحی نشده، ممکن است بسیاری از مواد مغذی مورد احتیاج مانند چربی ها و پروتئین ها از برنامه غذایی فرد حذف گردد.

به عنوان مثال در رژیم هایی که در آن مصرف کربوهیدرات ها را کنار می گذارند و نان و برنج به هیچ عنوان مصرف نمی گردد، باعث کمبود انرژی بدن خواهد شد.

در نتیجه سلول های مو که تقسیمشان زیاد است، بیشتر از همه آسیب می بیند و به همین علت در رژیم هایی که نان و برنج از آن حذف می گردد، اولین عارضه ای که فرد را درگیر خواهد نمود ریزش مو است.

رژیم های کم پروتئین که فرد براساس آنها مصرف گوشت را حذف می نماید یا تخم مرغ کمتری می خورد و حتی ممکن است مصرف لبنیات را کنار بگذارد، باعث ضعیف شدن فولیکول های مو می گردد و در نتیجه فرد با ریزش مو روبرو خواهد شد.

این متخصص تغذیه با اشاره به این موضوع، ادامه می دهد: حتی اگر موها دچار ریزش نگردد ساقه های مو اینقدر نازک خواهد شد که خود به خود خرد و کنده می گردد.

وی می افزاید: افرادی که برای کاهش وزن رژیم می گیرند ممکن است مصرف بعضی مواد غذایی را کنار بگذارند یا اندازه مصرف شان را محدود نمایند.

چنین شرایطی می تواند آنها را دچار کمبود آهن کند که این موضوع هم عامل مهمی در ریزش مو به شمار میرود. بنابراین توصیه می گردد به اندازه کافی از میوه ها و سبزیجات، کربوهیدرات های نان و برنج و پروتئین حبوبات، لبنیات، گوشت و سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی تان بهره ببرید تا سلامت موها حفظ گردد.

خیلی از نان هایی که مصرف می کنیم سبوس دار است و همین نان های سبوس دار که حاوی ویتامین های B5 و B8 است می تواند به حفظ سلامت و استحکام موها یاری کند بنابراین فردی که رژیم های کم کالری می گیرد و مصرف نان ها را حذف می نماید، این ویتامین ها به بدنش نمی رسد و در نتیجه دچار ریزش مو می گردد.

وی می گوید: متخصص تغذیه پس از برنامه ریزی و طراحی رژیم، در ادامه جهت مصرف مکمل های غذایی خاصی را هم توصیه می نماید که همگی براساس احتیاج فرد در نظر گرفته و تجویز می گردد.

خوردن این مواد غذایی مهم است
خیلی از افراد، مواد مغذی برای سلامت موها را انتخاب می نمایند و آنها را به پوست سرشان می مالند در صورتی که دکتر زراتی یادآور می گردد: مصرف مواد غذایی به طور موضعی چندان تاثیری ندارد. در حقیقت، پوست ما از سه لایه تشکیل شده و به همین علت هیچ وقت نمی توان مواد مورد احتیاج را روی پوست سر و صورت به طور موضعی استفاده کرد و نتیجه خوبی گرفت.

به گفته این متخصص تغذیه برای این که فرایند ریزش مو بهبود یابد، حتما این مواد مغذی باید خورده و وارد خون گردد تا به سلول های پوست و مو برسد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1359

به "آیا رژیم لاغری سبب ریزش مو میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا رژیم لاغری سبب ریزش مو میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید