افول یک امپراتوری

به گزارش مجله فناوری، خبرنگاران: اسکاتلند از نظر اقتصادی برای بریتانیا اهمیت ویژه ای دارد. وجود منابع نفتی در این سرزمین این انگیزه را برای مردم آن به وجود آورده است تا استقلال داشته باشند. انگلیس از محل درآمد فروش نفت اسکاتلند سهم ناچیزی را به آن می دهد.

افول یک امپراتوری

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، افول یک امپراتوری عنوان سرمقاله روزنامه سیاست روز به قلم محمد صفری است که در آن می خوانید:

یکی از اقدامات و سیاست هایی که کشورهایی همچون انگلیس و آمریکا در پی آن هستند، فروپاشی و تجزیه کشورهاست. چنین اتفاقاتی در بسیاری از نقاط دنیا به واسطه سیاست های تجزیه گرایانه چنین کشورهایی افتاده است و چندین کشور بزرگ به چند کشور کوچک و بی تأثیر تبدیل شده اند.

این کشورها همواره سعی داشته اند اتحاد و انسجام کشورهای خود را حفظ و از تجزیه خود جلوگیری کنند به همین خاطر برای حفظ یکپارچگی قلمرو خود دست به هر اقدامی حتی خشونت هم می زنند.

البته گاهی مواضع سیاست های کشورهای سلطه گر بر ادغام و الحاق برخی کشورهای مستقل به یکدیگر است. نمونه های آن وجود دارد. آلمان شرقی و آلمان غربی از جمله کشورهایی در قلب اروپا بودند که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به یک کشور تبدیل شدند و آلمان واحد را تشکیل دادند هر چند این کشور پس از جنگ دنیای دوم بین دو بلوک شرق و غرب تقسیم و به شرقی و غربی تبدیل شد.

کشور یوگسلاوی تکه تکه شد چون ناتو و آمریکا می خواستند چنین شود. اکنون از این کشور چه باقی مانده است؟ چند کشور کوچک و ضعیف.

این سیاست های تجزیه طلبانه اکنون درغرب آسیا پیگیری می شود، آرزوی آمریکا و غرب، تجزیه کشورهایی از جمله عراق، سوریه و برخی دیگر از کشورهای منطقه است که سالهاست دسیسه های خود را برای چنین اتفاقی پیاده می کنند.

اما چنین وضعیتی را برای خود نمی توانند تحمل کنند. بریتانیای کبیر که سال ها با استقلال ایرلند جنوبی درگیر بود، با سرکوب های خشونت آمیز و کشتار انقلابیون این کشور از استقلال آن جلوگیری کرد. آمریکا و ایالت های پهناور او هم، چنین وضعیتی دارند. در تازه ترین اتفاقی که در آمریکا افتاد، ایالت میسیوری با قتل یک جوان سیاه پوست از سوی پلیس این ایالت، درگیری ها و تظاهرات گسترده ای در آن به وجود آمد و حتی مردم معترض خواهان استقلال این ایالت شدند اما این اعتراضات با سرکوب شدید پلیس و ارتش فعلاً خفه شده است.

اکنون انگلیس با بحران استقلال اسکاتلند درگیر است. این کشور که پس از انگلیس بزرگترین سرزمین از امپراتوری ملکه است، قرار است رفراندم استقلال خود را در 27 شهریور ماه به رأی مردم این کشور بگذارد.

لندن به خوبی از عواقب و تبعات چنین اتفاقی آگاه است و به همین خاطر دولت حاکم دست به کار شده تا از آن جلوگیری کند.

تبعات استقلال اسکاتلند برای انگلیس بسیار گسترده است. اسکاتلند از نظر اقتصادی برای بریتانیا اهمیت ویژه ای دارد. وجود منابع نفتی در این سرزمین این انگیزه را برای مردم آن به وجود آورده است تا استقلال داشته باشند. انگلیس از محل درآمد فروش نفت اسکاتلند سهم ناچیزی را به آن می دهد.

نکته مهم دیگر استقلال اسکاتلند، ایجاد موج استقلال خواهی در دیگر سرزمین های بریتانیای کبیر است. ایرلند شاقتصادی و ولز از دیگر کشورهای زیرمجموعه بریتانیا هستند که در صورت برگزاری رفراندوم و استقلال اسکاتلند، قطعاً خواهان استقلال خواهند شد. قلمرو ملکه که گفته می شود، خورشید هیچگاه در امپراتوری بریتانیا غروب نمی کند اکنون غروب آن فرا رسیده است.

غروبی که باعث خواهد شد جایگاه این کشور در معادلات بین المللی تنزل یابد و دیگر نتواند آن نقش اساسی و تأثیرگذار در صحنه بین المللی را ایفا کند.

این احتمال می رود که حتی انگلیس هم دستخوش تحولات در زمینه تجزیه داخلی شود و آنگاه ملکه، تنها باید بر کاخ خود سلطنت کند.

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 95

به "افول یک امپراتوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افول یک امپراتوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید