بالاخره قرار است مترو تعطیل گردد یانه آقای ستاد کرونا؟ ، وقتی رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مسئولین غیرممکن می گردد

به گزارش مجله فناوری، وزیر بهداشت گفته بود که اگر اجرای طرح ترافیک در تهران منجر به ازدحام جمعیت ولو بقدر 2درصد باشد، بدون تعارف اجرای این طرح را لغو می نماید. حالا ما با آمارهایی سر به فلک کشیده و مترو و اتوبوس هایی شلوغ روبرو هستیم که ...

بالاخره قرار است مترو تعطیل گردد یانه آقای ستاد کرونا؟ ، وقتی رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مسئولین غیرممکن می گردد

گروه اجتماعی خبرنگاران-سیده زهرا حسینی؛ مترو تهران با رعایت پروتکل های بهداشتی شروع به کار می نماید؛ بر اساس این خبر قرار بر این شد که مترو های تهران و حومه با رعایت پروتکل های بهداشتی و به دستور ستاد مبارزه با کرونا شروع به کار کند تا مردم بتوانند برای انجام کار های ضروری خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.

البته به گفته بعضی گویا مدیران مترو نیز این قول را به ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت داده بودند که تمام پروتکل های بهداشتی لازم را رعایت نموده و همینطور استفاده از ماسک در مترو را الزامی می نمایند.

حالا، اما چند ماه از شروع کار مترو گذشته، مدیران مترو، اما تنها به نصب تابلو هایی مثل استفاده از ماسک الزامی است و برچسب هایی بر جایگاه های واگن ها که حد فاصله گذاری اجتماعی را نشان می دهد بسنده کردند و دیگر تلاشی در جهت کم شدن حجم مسافران در هر قطار نشد و برنامه ریزی زمانی حرکت قطار ها نیز بی نظم انجام شد به طوریکه در موارد زیادی به دلیل تاخیر و افزایش فاصله حرکت بین قطارها، جمعیت مسافران حاضر در ایستگاه بشدت بالا می رود و طبیعتا رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی نیز غیر ممکن می شود.

از طرف دیگر اواسط خرداد ماه ماه بود که با اصرار شهرداری و مسئولان شهری تهران، طرح ترافیک مجدد در کشور اجرا و اجرای این طرح باعث شد تا حجم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد، ناوگانی که به تعداد کافی برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در سطح شهر نیست و وزیر بهداشت نیز در این رابطه اظهار کرد: با پیشنهاد شهرداری به شرط اجرای فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موافقت کردیم، اما ناوگان حمل ونقل عمومی همچنان کم و فرسوده است.

البته مشکل تنها به کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل برنمی شود که از لحاظ زمان بندی ارائه خدمات و حرکت وسایل نقلیه عمومی نیز برنامه ریزی درستی برای ارائه خدمات به مسافران نشده است و یا حتی اگر برنامه ای تدوین شده باشد، اما درست اجرا نمی شود.

نهایت فشار اجرای طرح ترافیک بر مردم در رفت و آمد حتی رفت و آمد های ضروری باعث شد تا جمعیت زیادی به استفاده از مترو و اتوبوس های شهری روی بیاورند و در نهایت انبوه جمعیتی که امکان رعایت فاصله گذاری را در ایستگاه های حمل و نقل عمومی ویژه ایستگاه های سربسته مترو از شهروندان سلب می نماید البته باز هم به این نکته توجه کنید که علاوه بر آنکه فشار طرح ترافیک منجر به افزایش جمعیت در استفاده از مترو شد، عدم برنامه ریزی درست و خدمت رسانی صحیح نیز این افزایش جمعیت را به مراتب دو برابر نموده است.

از موارد عدم برنامه ریزی صحیح در ارائه خدمات باید گفت که مسئولان شهری می دانستند با اجرای طرح ترافیک، تعداد شهروندانی که تصمیم به استفاده از لوازم حمل و نقل عمومی خواهند داشت، بیشتر می شود و برای این امر باید فاصله میان حرکت هر قطار را کاهش دهند و برای مثال در مترو و در ایستگاه های تقاطعی هر خط، تدابیر لازم برای رفت و آمد شهروند در هر ایستگاه با رعایت فاصله گذاری انجام شود اما آنچه که این روز ها دیده می شود صرفا برچسب ها و اعلاناتی کلی برای برطرف تکلیف است که هیچ کمکی به ازدحام جمعیت در مترو نمی نماید و آمار مبتلایان و افراد فوت شده روز به روز در حال رکورد شکنی است و هیچ کس گویا به تذکرات مسئولین وزارت بهداشت توجهی نمی نماید.

آمار خطی موج مبتلایان کرونا نشان می دهد که از تاریخ اجرایی شدن طرح ترافیک در تهران و البته در دیگر شهر ها آمار مبتلایان نیز افزایش پیدا نموده است البته این نکته قابل پذیرش است که تمام علت افزایش تعداد مبتلایان و فوت شده ها، به اجرای طرح ترافیک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مترو باز نمی شود و دلایل دیگری از جمله بازگشایی اماکن و برگزاری مراسم های عزا و عروسی و همینطور سفر نیز در افزایش آمار دخیل بودند کما اینکه ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا آمار فوتی های مبتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است، می گوید: این موضوع ناشی از آن است که در مقاطعی رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سطح جامعه کاهش یافت و مردم با برگزاری مراسم های عروسی و عزا و انجام سفر ها پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردند از سوی دیگر دولت به دلیل احتیاج های مالی مجبور به بازگشایی اصناف و اماکن شد.

با توجه به این که در این روز ها ازدحام جمعیت در بخش هایی مثل مترو و اتوبوس های شهری دیده می شود، قطعا آنچه بیش از هر چیزی احتیاج به مدیریت و آنالیز جدی و همین طور تصمیم گیری مجدد دارد، همین افزایش و ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل شهری، ویژه شهر تهران است و قطعا صرف تذکر به استفاده از ماسک و برچسب فاصله گذاری اجتماعی بر جایگاه ها کارساز نبوده و نخواهد بود.

زمان تصمیم بر اجرای طرح ترافیک سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: بنده به مسئولان شهرداری اعلام کردم که برای وزارت بهداشت اجرای طرح ترافیک اولویت نیست و سلامت مردم مهم است؛ حتی آلودگی هوا نیز اکنون مساله وزارت بهداشت نیست کمااینکه در روز های اخیر با مساله آلودگی هوا روبرو نیستیم.

وزیر بهداشت، اما همان زمان تاکید می نماید که: در مورد سلامت مردم با هیچ کس شوخی و تعارف نداریم و اگر اجرای پیشنهاد شهرداری حتی 2درصد به افزایش ازدحام مترو و اتوبوس ها منجر شود، بدون رودربایستی اعلام می کنم که اجرای طرح ترافیک متوقف شود.

البته در ادامه رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز می گوید: طرح ترافیک از امروز به صورت آزمایشی اجرا و تحلیل می شود.

او تاکید نمود: در صورت ایجاد تغییر های شگرف در زمینه گسترش بار بیماری و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد بازنگری آن تصمیم های جدید اتخاذ می شود.

حالا، اما بیش از یک ماه از اجرای طرح ترافیک در تهران می گذرد و جدا از دیگر موارد چون برگزاری مراسم ها و بازگشایی اماکن که در افزایش آمار مبتلایان و فوت شده ها موثر بوده است اما طبق گفته وزیر بهداشت اگر اجرای طرح منجر به افزایش ازدحام مترو و اتوبوس شود ولو دو درصد، از ادامه اجرای این طرح جلوگیری می نماید و با توجه به اینکه رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز گفته است که اگر تغییری شگرف در زمینه گسترش بیماری دیده شود، اجرای این طرح بازنگری می شود. به نظر می رسد ازدحام جمعیت فعلی در مترو و اتوبوس های شهری و افزایش، آمار مبتلایان و بیماران فوت شده در کشور و همچنین در تهران نشان می دهد که حالا وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، این موضوع را مجدد آنالیز و بازنگری نمایند و حتی اگر امکان لغو طرح ترافیک به دلایلی، چون کنترل آلودگی هوا و کنترل رفت و آمد های غیر ضروری در سطح شهر نیست پس باید در مورد استفاده از مترو و اتوبوس های شهری تصمیمات جدی تری گرفته شود و حتی اگر ضروری است مترو به دلیل ازدحام جمعیت و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی محدود و یا تعطیل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 637

به "بالاخره قرار است مترو تعطیل گردد یانه آقای ستاد کرونا؟ ، وقتی رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مسئولین غیرممکن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره قرار است مترو تعطیل گردد یانه آقای ستاد کرونا؟ ، وقتی رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مسئولین غیرممکن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید