نظام اداری کشور باید چابک شود

به گزارش مجله فناوری، عضو هیات رئیسه اتاق بیرجند چابک سازی نظام اداری و انتصاب مدیران کارآمد در کنار برقراری روابط پایدار با همسایگان را از جمله اقداماتی دانست که باید از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار بگیرد.

نظام اداری کشور باید چابک شود

علیرضا خامه زر،عضو هیات رئیسه اتاق بیرجند در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران رفتن به سمت موازنه تجاری، اصلاح نظام اقتصادیاتی، سیستم بانکی و تامین اجتماعی برای تسهیل و توسعه تولید، تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام، توسعه مشارکت عمومی و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی را به عنوان انتظارات فعالان اقتصادی از دولت سیزدهم برشمرد.

این فعال اقتصادی چابک سازی نظام اداری و انتصاب مدیران کارآمد و شایسته مرتبط با پست های سازمانی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: مبارزه با فساد اداری، جلوگیری از رانت و امضاهای طلایی، فساد و تبعیض و نابرابری های اجتماعی، رقابتی کردن فضای کسب وکار از طریق جلوگیری از ورود بخش دولتی به اقتصاد و جلوگیری از ویژه خواری باید مورد توجه رئیس جمهور آینده باشد.

خامه زر تاکید کرد: توجه به همسایگان در فعالیت اقتصادی، سهیم شدن و عضویت در پیمان های منطقه ای برای حضور کشور در مناسبات بین المللی، انعقاد قراردادهای تجاری و سیاسی بلندمدت با کشورها و اقتصادهای بزرگ و توجه به شایسته سالاری نیز از جمله انتظارات بخش خصوصی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بیرجند سپردن امور کشور به یک دولت قوی و کارآمد که بتواند شرایط اقتصادی را سروسامان دهد، ضروری دانست و شرح داد: رسیدن به توسعه متوازن و پایدار و رهایی از تنگناهای اقتصادی، موضوعاتی هستند که دولت سیزدهم باید متمرکز بر آنها حرکت کند.

او ارائه سیاست های اقتصادی و برنامه های مدون با توجه به اقتضائات و شرایط موجود را اقدامی مهم خواند و استفاده از ظرفیت های کشور به ویژه جوانان، دانشگاهیان و نخبگان را در این روابط ضروری دانست.

این فعال اقتصادی گفت: در عرصه داخلی ضروری است که با تکیه بر توان داخلی همه بخش های اقتصادی در نظر گرفته شود و دولت با توجه به آمار و اطلاعات، برنامه های خود را عملیاتی کند.

به باور خامه زر آنچه تا به امروز به عنوان حلقه مفقوده در تصمیم گیری های راهبردی به وضوح دیده شده و تبعات آن گریبان کشور را گرفته، بی توجهی به آمارها و داده های اقتصادی در بخش های مختلف است.

او گفت: اینکه در فصل برداشت، محصولات کشاورزی با قیمت نازل فروخته شود و هزینه کاشت، داشت و برداشت را کفاف ندهد و با فاصله چند ماه مجدد برای تنظیم بازار داخل، دست به دامان واردات همین محصولات شویم، ناشی از توجه نداشتن به اطلاعات، آمار و داده های بخش کشاورزی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بیرجند بر ضرورت توجه ویژه به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در اقتصاد کشور به منظور خنثی سازی تحریم ها تاکید کرد و افزود: توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور و جایگاه فعلی و آینده در اقتصاد منطقه و جهان، جایگاه و رتبه ایران در مناسبات اقتصادی منطقه و جهان و ترسیم سند چشم انداز منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است.

این فعال اقتصادی حمایت از صنایع داخلی از طریق پشتیبانی مادی و معنوی و فراهم کردن زمینه برای توسعه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی را در راستای ثبات در مناسبات منطقه ای و بین المللی، مهم دانست و گفت: در این میان توجه به همسایگان از جمله افغانستان، عراق، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا اولویت اول سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی دولت و وزارت خارجه در دولت سیزدهم باشند.

او همچنین استفاده از رایزنان بازرگانی باتجربه و کارکنان اقتصادی در سفارتخانه ها و اماکن دیپلماتیک را در برقراری ارتباط تجاری موثر، ضروری توصیف کرد.

خامه زر بر لزوم خصوصی سازی به معنای واقعی و نه خصولتی سازی تاکید کرد و گفت: توانمندسازی بخش خصوصی و تغییر نگاه به این بخش، اصلاح سیاست های ارزی و پولی و ایجاد ارتباط با سیستم بانکی همسایگان، ایجاد بانک های مشترک برای تسهیل تبادلات بانکی تجار و فعالان اقتصادی، مدیریت واردات و توسعه صادرات، استفاده از بازارهای همسایگان و منطقه در رفع نیازها و صادرات، ضروری است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 1205

به "نظام اداری کشور باید چابک شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام اداری کشور باید چابک شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید