هشدار سازمان پزشکی قانونی درباره قرص برنج

به گزارش مجله فناوری، خبرگزاری خبرنگاران- عضو هیئت علمی سازمان پزشکی: قرص برنج بسیار کشنده است و هیچگونه مصرف پذیرفته شده ای در کشور ما ندارد.

هشدار سازمان پزشکی قانونی درباره قرص برنج

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، خانم دکتر مریم اخگری گفت: قرص برنج یا آلومینیوم فسفید برای حشره کشی در داخل برنج و بیشتر در نواحی شمالی کشور استفاده می شود، اما مصرف آن در کشور ما به قصد خودکشی هم زیاد شده است.

وی گفت: قرص برنج ماده ای است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آن را به عنوان دارو و ماده ای غیرمجاز تلقی کرده است و هرگونه ورود و توزیع یا در اختیار داشتن و در اختیار قرار دادن آن جرم محسوب می شود، اما متاسفانه برخی عطاری ها از مبادی غیررسمی این ماده را وارد می کنند و در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

متخصص سم شناسی و داروشناسی اضافه کرد: قرص برنج بسیار سمی است و توصیه می کنیم به جای آن از قرص های سیر که در داروخانه ها موجود و بی خطر است، استفاده شود که می تواند جایگزین خوبی برای جلوگیری از ایجاد حشرات در برنج باشد.

خانم اخگری اضافه کرد: اگر هم کسی قرص برنج در منزل نگهداری می کند حتما در جای سربسته قرار دهد تا در دسترس بچه ها نباشد، چون گازی از این قرص ها متصاعد می شود که می تواند ایجاد مسمومیت کند.

در پرونده های پزشکی قانونی خانواده ای را داشتیم که در انبار برنج استراحت می کردند و به دلیل گاز های متصاعد شده از قرص برنج که داخل برنج بود؛ همه افراد این خانواده فوت کردند.

وی گفت: متاسفانه ما هر روز شاهد مرگ براثر استفاده از قرص برنج هستیم و هم اکنون پرونده ای به دست مان رسید که آقای جوانی به خاطر مسمومیت با قرص برنج فوت کرده است که در آزمایشگاه و نمونه برداری ها متوجه شدیم که این فرد قرص برنج مصرف کرده است؛ بنابراین گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور هم اعلام کرده است پارسال 919 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات 825 نفر بود، 11.4 درصد بیشتر شده است.

586 نفر از این تعداد مرد و 333 نفر زن بودند و استان های تهران با 220 نفر، مازندران با 122 نفر و گیلان با 85 فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را داشته اند.

پس از 10 تا 15 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علایم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است، رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، با توجه به اینکه تا به امروز مکانیسم دقیق بروز آثار سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل کار های حمایتی ـ علامتی است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: silax.ir شناسه مطلب: 784

به "هشدار سازمان پزشکی قانونی درباره قرص برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان پزشکی قانونی درباره قرص برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید